In februari 2007 kwam Het Charmecollectief voor het eerst naar buiten. Aanleiding: ze wilden een tegengewicht bieden voor de wildgroei van grote ketens en de commerciële verloedering, die ook Brugge als shoppingstad alsmaar meer treft. De zes leden van het collectief zijn kledingzaak Villa Maria, brillenontwerper Patrick Hoet, juwelier Peter Quijo Design Jewels, interieurzaak De Munt, Quicke Shoes en restaurant De Visscherie.

Om Het Charmecollectief bij het grote publiek kenbaar te maken, lieten ze zopas met de hulp van het stadsbestuur, de Brugse Gidsenkring en Hotels regio Brugge, een stijlvol boekje Charm in Bruges van de persen rollen. De brochure is in de zes zaken te verkrijgen en wordt verder verspreid via de hotels en de stedelijke infodienst. In Charm in Bruges stelt elke zaak zichzelf voor. Er worden ook enkele originele en dus niet voor de hand liggende locaties in de stad besproken, onder meer de molenwallen (Kruisvest), het Gruuthusepaleis en de Smedenpoort.

Voor maart kondigt Het Charmecollectief bovendien enkele culturele activiteiten aan. Leerlingen van het Stedelijk Conservatorium zullen een optreden geven en studenten van het Fotohuis maakten 53 artistieke beelden, die twee weken lang in de zaken geëxposeerd zullen worden. De apotheose volgt op zaterdag 21maart. Op die dag programmeert Het Charmecollectief een concert met een gastronomisch luik in de Jezuïetenkerk.

www.charmecollectief.be