De campagne wil de Vlaamse eet- en tafelcultuur promoten en de samenwerking tussen toerisme en horeca stimuleren. De vijf genomineerde steden en gemeenten voor Vlaams-Brabant werden vrijdag bekendgemaakt in Affligem, de afscheidnemende winnaar van de titel in 2010.

Elke kandidaat-ambassadeur zet voor de campagne ook een lokale lekkernij in de kijker. Aarschot mikt op een heropleving van het verdwenen bier ‘De Aarschotse Bruine'. In Hoegaarden verwijst een nieuwe ambachtelijke likeur ‘Prairiewind' naar De Tuinen van Hoegaarden en het Rosdelgebied. Overijse wil met de Vlaams-Brabantse Tafeldruif de druivenstreek toeristisch op de kaart zetten. Rotselaar focust samen met de opening van een heringericht bezoekerscentrum op een vernieuwde Wezemaalse en de Hagelandse wijn. Tienen ten slotte grijpt 175 jaar Tiense Suikerraffinaderij aan om suiker in al zijn vormen te ontdekken.