De treinramp in Buizingen dateert van 15 februari 2010, toen 's ochtends vroeg een stoptrein vanuit Leuven op een IC-trein naar Luik botste. De klap was verschrikkelijk. Achttien mensen, onder wie een zwangere vrouw, lieten het leven. Vijfendertig mensen raakten zwaargewond

Het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen op het Spoor is nu klaar met zijn 'technisch' onderzoek. Er loopt ook nog altijd een gerechtelijk onderzoek naar de treinramp dat moet uitmaken wie schuld treft.

De onderzoekers van de FODMobiliteit leggen alvast een deel van de verantwoordelijkheid bij de conducteur van de trein die van Leuven naar 'sGravenbrakel reed. De 34-jarige man, die nog maar twee jaar ervaring had, raakte zwaargewond bij de treinramp.

'Het scenario van het ongeval berust op het voorbijrijden van een gesloten sein', stellen de onderzoekers als conclusie. Wel is vastgesteld dat het rode seinlicht in kwestie onvoldoende fel scheen, als gevolg van een te lage spanning. 'Al wordt de zichtbaarheid ervan niet ter discussie gesteld', staat te lezen. De conducteur, die altijd heeft ontkend dat hij het rode licht negeerde, kregen de onderzoekers niet te spreken omdat het gerechtelijke onderzoek nog niet is afgerond.

Te groot vertrouwen

Het rapport is hard voor het veiligheidsbeleid van de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel. Zo was de stoptrein richting 'sGravenbrakel niet uitgerust met het zogenaamde MEMOR-systeem, hoewel dat al jaren wettelijk verplicht is. De onderzoekers gaan zelfs zover om te stellen dat de aanwezigheid van het MEMOR-veiligheidssysteem deze ramp 'zo goed als zeker had voorkomen'. Het MEMOR-systeem controleert de waakzaamheid van de machinist bij het passeren van een sein. De trein was overigens ook niet uitgerust met het modernere TBL1+-veiligheidssysteem.

Het rapport wijst herhaaldelijk op de forse stijging van het aantal 'seinvoorbijrijdingen' door machinisten, 'van 68 in 2005 naar 130 in 2010'. De onderzoekers stellen dat de verschillende directies het probleem te lang 'onderschat hebben' en dat de directie 'een te groot vertrouwen in de veiligheid van de spoorwegen' had.

NMBS en Infrabel willen geen commentaar kwijt op het rapport zolang het gerechtelijke onderzoek nog loopt. Niettemin wordt het rapport dinsdag al besproken in de Kamercommissie Infrastructuur, waar staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) tekst en uitleg komt geven bij het rapport van zijn onderzoeksorgaan.

N-VA-Kamerlid Ben Weyts, die op een steenworp van Buizingen woont, waarschuwt voor 'voorbarige conclusies. Deze onderzoekers hebben de conducteur niet te spreken gekregen, toch een kroongetuige. En ook de seinlampen konden ze niet onderzoeken. Want die waren door het gerecht in beslag genomen.'