De twee grootste spoorvakbonden zijn ontevreden over de onderhandelingen met de NMBS-directie over B-Cargo, de goederendivisie van de NMBS, en hebben een stakingsaanzegging ingediend voor een 24 urenstaking. De staking zal lopen van woensdagavond 4 november 22 uur tot donderdag 5 november 22 uur.

De NMBS wil van B-Cargo een privaatrechterlijke onderneming maken, maar in dat nieuwe bedrijf zal er geen plaats zijn voor alle 900 werknemers van B-Cargo. De vakbonden protesteren tegen het feit dat er nog altijd geen duidelijkheid is over wat er met die werknemers zal gebeuren. Jannie Haeck, de CEO  van de NMBS Holding, zegt 'begrip te hebben voor de nervositeit van de vakbonden'.

'Hoewel er al veel vergaderingen waren, zowel formeel als informeel, was er in feite nooit sprake van echte onderhandelingen. De NMBS-directie had het in eerste instantie enkel over een scenario waarbij de arbeidsomstandigheden zwaar werden aangepakt en in een tweede fase over een totale filialisering van de sectie goederenvervoer', aldus Jos Digneffe, Vlaams voorzitter van ACOD-spoor in een persmededeling.

'Op geen enkel ogenblik hebben wij het gevoel gehad dat de NMBS echt een onderhandelde oplossing, met wederzijds geven en nemen wilde’, luidde het bij het ACOD. De socialistische vakbond wil naar eigen zeggen een tweede ABX-drama vermijden. 

Dat er gestaakt zal worden, staat zo goed als vast, klinkt het. Het totale treinverkeer, zowel het reizigersvervoer (ook de internationale treinen) als het goederenvervoer, zou lamgelegd worden. 

De vrachtafdeling van de NMBS is zwaar verlieslatend. Dit jaar zou een verlies van 188 miljoen euro opgetekend worden, na een verlies van 85 miljoen euro in 2008.