1. ViPR


Zoals zware verbouwingen in huis, maar dan leuker


Wat? Een Canadese fitnessvorm waarbij je allerlei bewegingen uitvoert met grote, rubberen cilinders. Je lichaam wordt telkens uitgedaagd door de zwaartekracht.


Voor wie? No-nonsensesporters die beter willen presteren.


Het doel? De naam staat voor Vitality (vitaliteit), Performance (prestaties) en Regeneration (je leert weer efficiënt te bewegen). Na flink wat trainingen zullen alle delen van je lichaam weer reageren als één geheel, waardoor je minder energie verbruikt en er dus meer over is om te sporten.


Getest! Onze personal trainer voor één dag, Jeroen Klinckaert, maakt ons op voorhand al heel enthousiast over deze trainingsmethode, die zware fysieke arbeid nabootst. Een sessie met de ViPR kan je vergelijken met een dag zware verbouwingen, maar dan leuker. De grote cilinders in verschillende kleuren en gewichten (van 4 tot 20 kilogram) zien er alvast heel speels uit. We vliegen er meteen in met een aantal leuke oefeningen, waarbij we de ViPR in allerlei richtingen moeten heffen, draaien en balanceren. Onze favoriete oefening is de 'bazooka': we werpen de ViPR gezwind over de schouder, alsof we ons in oorlogstijd bevinden. Na een reeks oefeningen polst Jeroen voorzichtig naar een gebrek aan beweging ('Journalist, dat is een zittend beroep, zeker?') en we moeten hem helaas gelijk geven. Daarom past hij de oefeningen lichtjes aan, vanaf nu moeten we iets vaker door de knieën. Ten slotte doen we nog een paar balanceringsoefeningen, waarbij we voelen dat ons hele lijf mooi wordt uitgerekt. Het is een leuke, afwisselende sessie die inspanning vraagt, maar achteraf hebben we toch nog wat energie over.


En de volgende ochtend?
Als we thuis opnieuw de bewegingen uitproberen -- helaas zonder de ViPR -- voelen we toch een beetje stijfheid. Maar vooral veel zin om die grote rubberen buizen weer ter hand te nemen.


Hoe lang duurt het? 30 minuten


Hoeveel kost het? De ViPR wordt meestal gebruikt binnen personal training, dus de prijzen variëren sterk. Onze leraar werkt aan een tarief van 40 euro per uur.


Waar kan het?
Wij testten de ViPR uit in Passage Fitness First, Zuiderlaan 4 in Gent, www.passage.be, www.viprfit.com


Ons oordeel:  5/5

2. Ubound


Aerobics op een minitrampoline


Wat? Een soort aerobics op kleine trampolines.


Voor wie? De betere spring-in-'t-veld met veel coördinatie en uithouding.


Het doel? Een betere conditie zonder je knieën te belasten.
Getest! We hadden nooit gedacht dat je zóveel kunt doen op een trampoline. En dan mogen we niet eens echt (hoog) springen! In het begin staan we wel een beetje te wankelen, maar na een tijdje voelt de trampoline vrij natuurlijk aan. En dat is meegenomen, want fitnesslerares Harijati Darmawan zet het tempo er al snel in. Op flinke beats lijken we eerst te stappen -- al ziet alles er redelijk 'springerig' uit -- en vervolgens springen we van de ene kant naar de andere, met afwisselend open en gesloten benen, en ten slotte telkens op één been (waarbij we net niet op de grond belanden). Als de muziek écht uptempo gaat, moeten we zelfs 'een sprintje' maken. En daarna gaan de armen wuivend de lucht in, want ook ons bovenlichaam krijgt een work-out. Na de les strompelen we de trampoline af. Zeer moe maar voldaan. Ideaal voor wie houdt van aerobics maar toch wat meer actie wil.


En de volgende ochtend?
De beentjes zijn een beetje stijf, maar we hebben wel zin om weer op die trampoline te kruipen.


Hoe lang duurt het? 60 minuten


Hoeveel kost het? 10 euro


Waar kan het?
Wij probeerden een les Ubound in Stadium Coupure, Coupure Links 625 in Gent, www.stadium.be


Ons oordeel: 4/5

3. Sh'Bam


De opvolger van Zumba


Wat? De opvolger van Zumba, maar dan in een gestroomlijnde versie: de choreografieën zijn overal min of meer hetzelfde, terwijl er bij Zumba meer ruimte is voor freestyle. Ook de muziek is anders: minder latin, meer pop.


Voor wie? Sterren op de dansvloer, met veel attitude.


Het doel? Veel plezier, in combinatie met een stevige work-out.


Getest! Deze fitnessles is nog maar pas gelanceerd in België, maar nu al razend populair. We staan dan ook te midden van tientallen jonge meisjes en rijpe vrouwen, en welgeteld één man. Plus de fitnesstrainer, die op een podium aanstekelijk staat te shaken. De dansstijlen lopen nogal uiteen: van uitgelaten disco tot verfijnde charleston (en zwaaien met die armen). Op de tonen van popdiva Lady Gaga moeten we dan weer als een verwaand catwalkmodel lopen ('Komaan, waar is die attitude?') en zelfverzekerd één arm in de lucht zwaaien, kin omhoog. Ook Whitney Houston en Ricky Martin (dáár zijn de latin beats) passeren nog de revue. Wie af en toe eens alle remmen losgooit op de dansvloer, wéét hoe vermoeiend dat kan zijn. En om deze dansjes netjes te kunnen volgen, is naast flink wat conditie ook een goed gevoel voor ritme vereist. Maar je doet hier wel leuke inspiratie op voor in de discotheek. En op die opzwepende muziek voelt dit inderdaad minder aan als trainen en meer als dansen. Alleen vinden wij de fitnessleraar soms net iets té enthousiast. Misschien missen we gewoon dat tikkeltje attitude. Al brengt Gotta feeling van de Black Eyed Peas ons wel helemaal in de stemming om stevig te shaken. En allemaal, in koor: 'Mazzeltov!'


En de volgende ochtend? Alwéér lichte stijfheid in de benen, maar wel veel inspiratie voor op de dansvloer 's avonds.


Hoe lang duurt het? 45 minuten


Hoeveel kost het? Een les Sh'Bam kan je bij Passage Fitness First alleen volgen binnen een fitnessabonnement. Maar nieuwsgierigen kunnen wel een gratis proefles volgen.


Waar kan het?
Wij volgden een les Sh'Bam in Passage Fitness First, Zuiderlaan 4 in Gent, www.passage.be


Ons oordeel: 2/5

(drie aparte kaderstukken die je mag loskoppelen, hier zijn geen specifieke beelden bij, misschien wel bij de 'ladies only'?)
(bovenkop) Extra motivatie nodig?
(kop) Ga voor een personal trainer of homefitness
Nicole Kidman, Madonna en Brad Pitt: het zijn maar enkele van die sterren waar je spontaan jaloers op wordt. Ze zijn al lang niet meer piepjong en toch ziet hun lichaam er uitstekend uit. Hét geheim? Een personal trainer, die speciaal voor hen een training-op-maat maakt en hen achter de veren zit op mindere dagen. Tot voor kort moesten gewone stervelingen zichzelf telkens oppeppen om vol goede moed op de crosstrainer te kruipen. Maar tegenwoordig kiezen steeds meer sportievelingen (die bereid zijn wat dieper in hun buidel te tasten) voor een persoonlijke fitnesscoach. De prijs varieert sterk per trainer, maar reken gemiddeld op zo'n 40 euro per uur. Ook voor de minder kapitaalkrachtigen onder ons is er gelukkig goed nieuws. Dé trend van dit moment -- die komt overgewaaid uit de VS, of wat dacht je? -- is personal training voor kleine groepjes. Zo kan je bijvoorbeeld met een handvol vrienden of familieleden samen gaan trainen, waardoor de prijs van de persoonlijke coach best meevalt.
Wie niet houdt van de fitnessclub -- toegegeven, ook wij vinden dat daar soms een té sportief sfeertje hangt -- kan tegenwoordig ook thuis aan sport doen. Homefitness, zo noemen ze dat. Of wat dacht je van een heuse fitnessparty met een personal coach en wat sportieve lotgenoten? Maar je kunt natuurlijk ook alleen aan de slag. Met echte toestellen (op eBay kan je heel wat koopjes vinden) of -- voor de hippe vogels -- met de populaire Wii Fit. Zo kan je zonder pottenkijkers die BMI naar beneden krijgen of je conditie opkrikken.

(bovenkop) Ook in opmars:
(kop) Mentale fitness & ladies only
In een gezond lichaam past een gezonde geest, dat wisten de Romeinen al. Het valt dan ook niet te verbazen dat 'mentale fitness' heel populair is in onze hectische maatschappij. Een van de opties is selfcoaching, waarbij je door oefeningen leert hoe je van een hoge hersenactiviteit (het zogenaamde bètaniveau, dat ontstaat bij momenten van stress) daalt naar het alfaniveau, een lagere hersenactiviteit waarbij je beter geconcentreerd kan werken. Als dit iets te experimenteel klinkt, kan je natuurlijk ook kiezen voor yoga, een traditionele manier om lichaam en geest in balans te brengen. Heel wat fitnesscentra bieden hun leden trouwens yogalessen aan.
Heren met lange -- maar wel flink afgetrainde -- tenen slaan deze paragraaf maar liever over, want onze laatste trend is niet bepaald manvriendelijk. Het gaat namelijk om fitnesscentra die enkel toegankelijk zijn voor vrouwen. Ideaal voor wie geen zin heeft om aangestaard te worden als haar borsten nogal ongemakkelijk heen- en weerzwaaien tijdens een stevige work-out. En voor wie geen zwetende mannenlijven kan zien of ruiken. Bovendien kunnen de groepslessen dan ook specifiek worden toegepast op vrouwelijke behoeften. Met BBB (billen - buik - benen) als all time favorite. Al zijn heel wat groepslessen sowieso vooral een vrouwenzaak. Bij onze testles Ubound stonden er alleen dames op de trampolines, en bij de Sh'Bam waren er welgeteld twee heren aanwezig: de overenthousiaste fitnessleraar en één durfal die dapper zijn beste Lady Gaga-moves liet zien.

Een blik op de toekomst (dit moet wel zeker als laatste/onderaan)
Echte trendsetters hebben natuurlijk al lang een les Sh'Bam en Ubound achter de kiezen. Zij kijken reikhalzend naar het buitenland, waar volgende trends opgang maken.
* Kranking: het nieuwe spinning, maar dan met de armen. Je moet op de 'krankcycle' gaan zitten en stevig trappen, wat je een beter uithoudingsvermogen én stevige armspieren bezorgt. Het belooft alvast een grote hit te worden, want het is een uitvinding van Johnny G, de man die zijn volk leerde spinnen.
* Yogalosophy: een combinatie van yoga (veel stretchoefeningen) en geestelijke oefeningen (denk aan mindfulness). Dé nieuwe manier om alles in balans te brengen, als we de sterren mogen geloven. Victoria Beckham en Jennifer Aniston zijn alvast overtuigd.
* Piloxing: deze samensmelting van het populaire pilates en boksen belooft dé succesformule te zijn voor een stevig lijf en een krachtig zelfbeeld. Ook voor deze trend zijn trouwens al wat sterren gezwicht: actrices Hilary Duff en Kirsten Dunst trekken geregeld de bokshandschoenen aan.