RES was in het midden van de jaren negentig een creatie van Leuvenaar Walther Smets. In België zijn er nu meer dan 5000 lokale handelaars en zelfstandigen die het als geldig betaalmiddel aanvaarden. Daarnaast bezitten naar schatting 100.000 particulieren een RES-betaalkaart.

Hoofddoel van het RES businessconcept is extra-omzet te genereren door klanten te bereiken die men anders nooit zou hebben bereikt. De waarde van RES is gelijk aan de gewone euro, maar als betaalmiddel is het alleen geldig binnen het RES-netwerk.

Voordelen

Met de ontvangen RES kan men bij andere RES-handelaars aankopen doen. Ook particulieren kunnen toetreden tot het systeem. Zij krijgen hierbij allerlei voordelen. In 2011 werden voor een bedrag van 35 miljoen euro aan RES-transacties gerealiseerd.

Voor de realisatie van het Spaanse project richtte Lluis de la Rosa samen met de universiteit van Girona de spin-off Social Currencies Management SL op, met een werkingskapitaal van 300.000 euro.

In een eerste fase stapte een honderdtal handelaars in Girona in het systeem. Net zoals in België wordt er niet alleen B2B (business-to-business) gewerkt, maar ook B2C (business-to-consumer) worden in september 2012 circa 10.000 prepaid RES-betaalkaarten met een startwaarde van 25 RES gratis uitgedeeld aan studenten van de Girona-universiteit. Indien het pilootproject na twee jaar een gunstige evaluatie krijgt, breidt het concept uit naar andere regio's in Spanje.