Shoppers kregen flyers toegestopt en mochten zich laten fotograferen met ballonnen die boodschappen als 'Ik ben er klaar voor' droegen. De actie, onder het motto 'Hoofddoek, kruisje, keppeltje, België is er klaar voor!', kreeg de steun van andere middenveldorganisaties als Amnesty International, ACV en de Vlaamse Jeugdraad.

Ondernemersorganisatie Unizo reageerde zaterdag al enigszins geprikkeld. 'De actie mikt ten onrechte en te eenzijdig op de werkgevers voor het oplossen van een veel breder maatschappelijke aangelegenheid', vindt Unizo-topman Karl Van Eetvelt. 'Wij staan open voor elk maatschappelijk overleg en wijzen elke vorm van manifeste en overigens terecht wettelijk verboden discriminatie af.'

Van Eetvelt wijst er voorts op dat Unizo nu al richtlijnen aanbiedt voor werkgevers in verband met het aanwerven van mensen met een allochtone achtergrond en het omgaan met discriminerende klanten.

Naima Charkaoui, coördinator van het Minderhedenforum, benadrukte dan weer dat de actie van zaterdag vooral bedoeld was als positief signaal. 'We willen gewoon laten zien dat heel wat winkeliers en andere werkgevers geen probleem meer hebben met religieuze diversiteit op de werkvloer', zegt Charkaoui. 'We vinden het tijd dat hun stilte wordt doorbroken.'