Er schort momenteel nog iets aan de communicatie over de vernieuwede BIV, vindt de BBL. 'Door de complexiteit van de berekeningsformule is het belangrijk dat de consument duidelijke informatie krijgt over de BIV van verschillende wagens. Het verschil tussen twee wagens uit eenzelfde wagenklasse kan gemakkelijk oplopen tot enkele honderden euro's. Die informatie zou via affichering bij verkoop moeten worden aangebracht,' vindt Mathias Bienstman, beleidsmedewerker bij de BBL.

Het Vlaams Gewest heeft sinds 1 maart een eigen berekeningswijze voor de BIV, maar tot en met eind april bestonden er nog twee berekeningsformules. 'Standaard werd de voordeligste berekening gebruikt, waardoor er geen groot verschil was tussen benzine- en dieselwagens', legt Bienstman uit.

'Sinds 1 mei wegen de impact op het klimaat en de luchtkwaliteit het zwaarst door. De vernieuwde BIV zendt zo twee signalen uit aan wie een wagen wil kopen: kies voor een zuinige wagen met een lage CO2-uitstoot, en kies bij een doorsneewagen minder voor een diesel.'