Brigitte Grouwels (CD&V), de Brusselse minister van Openbare Werken en Vervoer, en Bruno De Lille (Groen), Staatssecretaris voor Mobiliteit, waren gisteren trots dat ze als eersten in België de nieuwe verkeersborden B22 en B23 konden voorstellen. Bij het eerste bord B22 mag een fietser voorbij het rode licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode licht rijden. 'De geselecteerde kruispunten zijn alle zogezegd 'conflictvrij'. Dit betekent dat de fietser die rechtsaf rijdt, telkens op een fietspad of op een busstrook terechtkomt. Conflicten met het autoverkeer zijn dus niet mogelijk', zegt Grouwels.

De borden worden ingevoerd om fietsen in Brussel aantrekkelijker te maken. De tien borden staan opgesteld in de Wetstraat, de Kruidtuinlaan, op het Rogierplein en in de Zuidlaan. Het gaat om een proefproject dat loopt tot september, benadrukken de ministers.

'Tijdens deze testfase observeren we het gedrag van de verschillende weggebruikers. Pas dit najaar beslissen we of we ermee doorgaan.' Volgens verschillende verkeersexperts heeft een verkeerslicht namelijk altijd voorrang op een verkeersbord.

Volgens Grouwels en De Lille is alles wettelijk wel in orde. Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeraars, hoopt alvast dat er snel uitsluitsel komt. 'De overheid moet de fietsers duidelijk maken wat de regels precies zijn', zegt woordvoerder Wauthier Robyns.

'Over de politieke discussie willen wij ons niet uitspreken, maar het is nodig om te weten wie aansprakelijk is voor eventuele materiële schade. Lichamelijke letsels zullen altijd betaald moeten worden door de verzekeraar van de autobestuurder. Een fietser is namelijk een zwakke weggebruiker.'