Alles was in gereedheid gebracht om van de 43ste verjaardag van Esat Dibrani een groot feest te maken. De Kosovaarse man die al veertien jaar in België woont, had zijn familie om 15 uur rond de barbecue in hun tuin in de Sint-Gillisbaan verzameld.

Toen ging het plots fout. Bij het aansteken van de kolen met aanmaakblokjes, vatte de barbecue plots vuur. ‘Er was een enorme steekvlam’, vertelt zijn zoon Denis (17), die vlakbij de kolen stond.

‘Er schoten meteen een aantal struiken en bomen in brand. Ook de auto die op het terras stond, vatte vuur. Ik probeerde de vlammen op de motorkap te blussen met mijn hand. Toen stond plots ook mijn hand in brand. Iedereen was in paniek.’

De andere broer van Denis probeerde een van de vuurhaarden te blussen met een doek, maar daardoor werd de brand alleen maar erger. Nog iemand anders probeerde een tuinslang aan te sluiten, maar ook dat ging niet. Ondertussen liepen de kleinkinderen van de familie huilend rond.

‘We waren allemaal in shock’, zegt Denis Dibrani. ‘Gelukkig bleef mijn vader kalm. Hij slaagde erin om de tuinslang aan te koppelen, en bluste het vuur. Als hij niet zo koelbloedig was geweest, was vermoedelijk heel onze tuin en garage in de vlammen opgegaan.’

Denis Dibrani werd overgebracht naar het ziekenhuis. De man bleek tot in de tweede graad te zijn verbrand. Ook zijn broer liep ernstige brandwonden op en moest naar het ziekenhuis.

Ondanks het feit dat een ramp op het nippertje werd vermeden, is de schade groot. ‘Door het blussen waren alle spullen in onze opslagplaats doorweekt’, zegt Esat Dibrani. ‘Er stond een voorraad audiomateriaal in met een totale waarde van 20.000 euro. Die was bestemd voor de verkoop, maar of dat nog lukt is twijfelachtig. Ook onze auto is net als verschillende parasols zwaar beschadigd.’

Het barbecuestel wordt voor een tijdje weggestopt ten huize Dibrani. ‘De schrik zit er goed in’, vertelt de familie. ‘Het zal zeker nog even duren vooraleer we opnieuw de kolen aansteken.’