Alex Deschans, één van de kandidaten uit Zeveren werkte een plan uit dat volgens hem in vier fasen kan uitgevoerd worden zonder daarbij dure studiebureaus te betrekken.

Eén van de ideeën is om eenrichtingverkeer in te voeren in de Centrumlaan en in de Gaversesteenweg in Petegem. ‘Komende van de E17 kunnen de wagens dan ongehinderd doorrijden op de Gaversesteenweg en moeten we daar alleen snelheidsremmers plaatsen’, zegt Verschans. ‘Aan de verkeerslichten op de Volhardings- Oostkouter- en Centrumlaan kan een rond punt aangelegd worden. Al het verkeer richting E17 kan via de brede Centrumlaan doorrijden. We plannen langs beide zijden van de 5 meter brede rijweg twee ventwegen voor de plaatselijke bewoners die elk 6,5 meter breed zullen zijn.’

Nieuwe brug

Wakker Deinze wil ook het circulatieplan van de omgeving De Knok en het station bekijken. ‘We willen iedereen die richting Gent rijdt en uit de Kortrijkstraat komt laten omrijden langs het station en de Georges Martensstraat. Diegenen uit Gent richting Kortrijk hebben dan in de Gentstraat een vlottere doorgang zodat files verdwijnen’, zegt Alex Verschans.

‘Tot slot zien we nog een goede ontsluiting naar de E17 toe via de Kouter, De Zwarte Baan, een nieuw aan te leggen brug over het Schipdonkkanaal en zo verder naar Astene toe. Hier dient geen onteigening te gebeuren. Via een nieuw aan te leggen weg naast het stadsbos en de Parijsestraat te Astene, die ook als ventweg kan gebruikt worden, kunnen we het verkeer naar de autoweg loodsen.’