Het busverkeer in het Maasland raakte donderdagochtend ernstig verstoord nadat een spontane staking was uitgebroken bij de 72 werknemers van de stelplaats in Lanaken. De actie was overal in de provincie voelbaar.

De werknemers pikten het niet dat een van hun collega's op staande voet werd ontslagen en uit collegialiteit reden ze niet uit. Directie en vakbonden gingen in overleg, maar kwamen in eerste instantie niet tot een akkoord. Omdat andere stelplaatsen zich solidair opstelden dreigde vandaag het hele Limburgse busnetwerk plat te liggen. Een ultiem gesprek voorkwam dat. 'Er werd een akkoord bereikt waar iedereen mee kan leven', zegt ACOD-secretaris Willy Claes.

'Het gaat om een officieel dossier tegen een jonge chauffeur die blijkbaar niet altijd voor 100 procent zijn werk goed heeft gedaan. Zo waren er problemen met zijn rijstijl en zijn gedrag tegenover de klanten. Na een aantal waarschuwingen was de chauffeur opnieuw gedreven om er iets aan te doen. Plots kreeg hij te horen dat hij zijn biezen mocht pakken. Dat is geen manier van handelen en zoiets pikken de collega's niet.'

De betrokken werknemer, een twintiger, ging in 2010 aan de slag als buschauffeur.

'De Lijn liet het na om na de waarschuwingen voor de nodige begeleiding te zorgen. Een bijscholing was hier op zijn plaats geweest. Maar initiatieven bleven uit.'

Volgens anderen ging het om een vakbondsstrijd, maar dat weerleggen de leden.

'Het was een unanieme beslissing van het personeel. Er zijn geen kleuren mee gemoeid', zegt Claes die daarin wordt bijgetreden door ACV-secretaris Geert Witterzeel.

De samenhorigheid was groot en de druk op de openbare vervoersmaatschappij immens.

Het resultaat van het laatste onderhoud is bevredigend voor elke partij.

De chauffeur krijgt zijn job terug, maar start als interim-kracht. Als de tussentijdse evaluaties goed zijn krijgt hij zijn vaste benoeming terug.