Sinds begin mei trekken Ademloos en stRaten-generaal Antwerpen rond om op infoavonden buurtbewoners en andere geïnteresseerden uit te leggen waarom de door de Vlaamse regering verkozen Oosterweelverbinding met BAM-tracé ook zonder Lange Wapper zulke rampzalige gevolgen zou hebben voor de leefbaarheid. Met de verkiezingen in het verschiet, schakelen ze nu een versnelling hoger.

Op zondag 17juni wil Ademloos met zoveel mogelijk mensen opstappen door de wijken die volgens boegbeeld Wim Van Hees het zwaarst getroffen zullen worden wanneer in de buurt van het Sportpaleis een zogenaamde ‘paperclip' met 19 baanvakken zou worden aangelegd.

De stoet zal vertrekken aan het speelplein van de Ten Eekhovelei in Deurne-Noord en opstappen richting Park Spoor Noord. Een hoge opkomst moet de druk op de huidige en toekomstige stadsbestuurders verhogen om te kiezen voor het alternatieve Meccanotracé en een overkapping van de Ring. In aanloop naar de volksraadpleging van 2009 over de Lange Wapper ging in Deurne een gelijkaardige, maar kleinere stoet uit.

Dirk Van Duppen, de arts die voor PVDA+ in de districtsraad van Deurne zit, is enthousiast over het initiatief van Ademloos. Hij wil zijn collega's tijdens de vergadering van vanavond ertoe aanzetten om unaniem hun steun te betuigen aan de Ademloosstoet en zich meteen uitdrukkelijk uit te spreken tegen de bouw van 19 rijvakken aan het Sportpaleis. ‘We hebben ons ten tijde van de Lange Wapper al verzet tegen het brede viaduct dat aan het Sportpaleis zou gebouwd worden. Wat nu voorligt, is minstens even erg.'

‘Het zal op het vlak van verkeersoverlast, fijn stof en lawaai de omgeving van het Sportpaleis onleefbaar maken', zegt Van Duppen.

‘Al het doorgaand vrachtverkeer, ongeveer vijftigduizend vrachtwagens per dag, zullen naar die paperclip aangetrokken worden om de geplande Oosterweeltunnels te nemen. Zij moeten er een haarspeldbocht nemen, en klimmen en dalen. Dat produceert het grootste aantal decibels en het brengt fijn stof met zich mee. Niet alleen door de motoren, maar ook door de wrijving van de banden op het wegdek. En Deurne is nu al het district dat het meest belast wordt door de snelwegen.'