Een jaar later dan gepland zwaait parkeergarage Ramen straks de deuren open. Ramen is een zijstraat van de Poel. De werken begonnen al in 2004, maar onvoorziene problemen en ook slechte weersomstandigheden staken stokken in de wielen.

Ook de buurt onderging een ware metamorfose. Naast ondergrondse parkeermogelijkheid zijn er bovengronds appartementen en kantoren gebouwd, en is ook publiek sanitair gerealiseerd. De omliggende straten werden of worden heringericht. Het complex is een ontwerp van de architecten Thomas Nollet en Hilde Huyghe.

Vroeger was er in Ramen een gelijkgrondse parking waar 107 parkeerplaatsen waren. Die heeft plaats geruimd voor een ondergrondse parkeergarage. Omdat de oppervlakte beperkt was, kozen de architecten voor een parkeergarage met zes verdiepingen. Maar het gaat wel om halve verdiepingen of zogenaamde split levels. Op die wijze konden er toch 280 parkeerplaatsen worden gemaakt.

'Ramen wordt vooral een abonnementenparking. Bedoeling is dat abonnees van de Sint-Michielsparking naar Ramen verhuizen, zodat we in de Sint-Michielsparking meer rotatiemogelijkheid hebben', zegt schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A). Gedurende de week zal Ramen alleen toegankelijk zijn voor abonnees. Op zaterdag zal Ramen ook een rotatieparking zijn. In de Sint-Michielsparking zijn er 472 plaatsen. Daarvan worden er 330 door abonnees ingenomen.

Het netwerk van de centrumparkings breidt met de opening van deze gloednieuwe parking opnieuw uit. Ramen is de tiende parkeergarage in de stad Gent. Tijdens de openingsuren is er bewaking ter plekke. Anders gebeurt de bewaking via camera's die vanuit de Sint-Michielsparking kunnen worden gevolgd. De in- en uitrit van de parking bevindt zich op de hoek Ramen-Brouwersstraat.

Het project Ramen bevat naast een parking ook bovengrondse woon- en kantoorfaciliteiten. In de Brouwersstraat zijn er tien rijwoningen met tuinen die doorlopen tot in de Komijnstraat. Daarboven zijn er vier appartementen (twee van 140 m2, twee van 280 m2) en een duplexappartement gebouwd. Boven de toegang zitten kantoren. Op de tweede verdieping neemt de grondbank The Loop haar intrek. Dat is de organisatie die mee de gronden op The Loop - of Flanders Expo - helpt ontwikkelen. Een verdieping staat nog te huur.

'Die woningen en appartementen worden te koop aangeboden via de Confederatie van Immobiliëngroepen (CIB). De appartementen zijn volledig ingericht, de woningen worden in casco aangeboden. Dat betekent dat ze wind- en waterdicht zijn, maar dat kopers zelf nog de hele woning moet inrichten. Daar moeten ze bij de aankoop rekening mee houden', zegt Luc Van den Berghe, directeur van het Stedelijk Parkeerbedrijf.

Voor de rijwoningen is de richtprijs 235.000 euro (met 21 procent BTW op het gebouw); voor de kleinere appartementen 185.000 euro, voor de grotere 310.000 en het duplexappartement 225.000 euro (plus 21 procent BTW).

Twee straten, die in vrij slechte staat waren, worden heringericht: Ramen en de Brouwersstraat. Samen met TMVW werden ook nieuwe riolen gelegd. De wegen zijn nog niet helemaal afgewerkt; de toplaag wordt in maart gelegd. Maar de parkeergarage is wel al toegankelijk.

Meer nieuws uit Gent op www.gentenaar.be/gent