Onder het motto Confuse & conquer wil het reclamebureau Mortierbrigade reclame weer spannend en pakkend maken. De campagne die ze in opdracht van staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging Vincent Van Quickenborne maakten, is daar een goed voorbeeld van. Resultaat: drie ietwat vreemde campagnespots met bowlingbalhoofden en loslopende armen en benen.

Lang over nagedacht

,,Natuurlijk is het een beetje gedurfd", zegt Van Quickenborne zelf. ,,Maar ik heb heel lang nagedacht over deze campagne. Door de surrealistische beelden kán de kijker trouwens niets anders dan er mee te lachen. Een arm die op de dool is en werk zoekt, dat is gewoon humor.''

,,We hadden nog veel verder kunnen gaan. Neen, deze campagne is eervol. Mensen met gezond verstand kunnen de gekheid ervan wel inschatten.''

Driehonderdduizend euro heeft Van Quickenborne uitgegeven aan deze spraakmakende actie. Gaat het geld van de belastingbetaler dan naar zúlke surrealistische doeleinden? ,,Wij hebben volgens het Federaal Planbureau de burger 1,7 miljard euro bespaard aan paperassen. Driehonderdduizend euro - of 0,02 procent daarvan - is dus werkelijk een peulschil.''