De blauwe zone -de eerste fase van het nieuwe parkeerbeleidsplan van Heist-op-den-Berg- is afgebakend en werd door de gemeenteraad afgelopen maandag goedgekeurd. In die blauwe zone wordt de parkeertijd overdag in de week en op zaterdag beperkt voor bezoekers. In de meeste van de 24 straten waar de regeling geldt mag je twee uur parkeren. In de Bergstraat, Kerkplein, Binnenweg en Frans Coeckelbergsstraat is dat een half uur. Voor de bewoners van die 24 'blauwe' straten is er een uitzondering. Zij krijgen een parkeerkaart en kunnen hun wagen, onbeperkt in tijd, in een aangeduide straat kwijt.

Met dit plan wil het gemeentebestuur een evenwicht tussen de belangen van de bewoners en de handelaars enerzijds en de bezoeker van het commerciële hart van Heist anderzijds. Maar niet iedereen is onverdeeld gelukkig. 'We zijn voor 95 procent tevreden', zegt Carl De Bie, voorzitter van het Bergstraatcomité. 'Maar we begrijpen nog altijd niet waarom parking Binnenweg, ten noorden van de Bergstraat, niet in de blauwe zone werd opgenomen. Er zijn in die omgeving nu al te weinig parkings. Deze staanplaatsen gebruiken als randparking voor langparkeerders, is een slechte zaak voor de handelaars aan de kop van de Bergstraat en het Gouden Kruispunt.'

De voorzitter van het Bergstraatcomité vreest dat de passant, die even stopt voor kleine boodschappen, geen plaats meer zal vinden op parking Binnenweg en zal afhaken. '

'Redenering klopt niet'

'Maar als we parking Binnenweg ook als blauwe zone gaan inkleuren, jagen we de bezoekers weg die voor een langere tijd naar Heist willen komen', reageert schepen van Mobiliteit Carl Verelst (CD&V). 'En dat willen we absoluut vermijden.'

De argumenten van het bestuur overtuigden de oppositie niet. 'Ik blijf erbij: de door het bestuur gevolgde redenering klopt niet', aldus DeBie.

Schepen van Mobiliteit Carl Verelst (CD&V) beloofde wel dat het binnen het jaar na de invoering wordt geëvalueerd. 'Dan zullen we zien of er aanpassingen nodig zijn', luidde het.

Signalisatie

Behalve de afbakening van de blauwe zone keurde de gemeenteraad ook de signalisatie naar de randparkings goed. 'Hier willen we een eenvormig bewegwijzeringssysteem invoeren dat verwijst naar een straat of een gebouw in de buurt van de parking', besluit Verelst.