Of de beslissing van Starbucks er iets mee te maken heeft, weten we niet. Maar in ons land loopt er al enige maanden een petitie van Starbucksfanaten die eisen dat de Amerikaanse koffieketen een filiaal opent in ons land. België is inderdaad nog een blinde vlek op de wereldkaart van Starbucks. Maar niet meer voor lang dus. Want tijdens het bezoek van Prins Filip aan de Starbucks Corporation liet het bedrijf weten dat het volgend jaar een filiaal wil openen in Brussel. Dan maken ook wij kennis met de koffiebeker die in de VS al lang een icoon is geworden en die de vaste begeleider is van sterren als Britney Spears, Ben Affleck of Arnold Schwarzenegger.

Het succes van Starbucks is immens. In 1971 gesticht als kleine koffiewinkel werd het vanaf 1982 onder impuls van Howard Schultz een wereldimperium dat niet alleen tientallen soorten koffies, maar ook boeken, kranten en muziek verkoopt. Op elke straathoek in de VS is intussen wel een Starbucks te vinden waar klanten kunnen ontbijten, lezen of werken op hun laptop. Thomas Van Hemeledonck was enkele jaren geleden correspondent voor VTM in New York en heeft het verschijnsel Starbucks van dichtbij kunnen meemaken. 'Er was een Starbucks op 15meter van mijn appartement, dus kon ik er niet naast kijken', zegt hij. 'Iedere dag bestelde ik daar m'n vanilla skim latte.' Volgens Van Hemeledonck is Starbucks een taal op zich geworden en zit het ingebakken in de Amerikaanse cultuur. Verfijnde benamingen zoals Frappuccino, Caramel Machiato en Pumpkin Spice Latte zijn doodgewoon geworden voor de gemiddelde New Yorker. 'Een gewone koffie bestellen is bijna onmogelijk', zegt Van Hemeledonck. 'Je wordt meteen gebombardeerd met allerlei verschillende soorten melk, suiker en zelfs smaken.' Zelfs de maten worden op een aparte manier uitgedrukt. Dat de toekomstige Belgische Starbucks een schot in de roos zal zijn, is voor Van Hemeledonck vrijwel zeker. 'Vooral in de grote steden zoals Leuven, Brussel en Antwerpen kan Starbucks scoren', beweert hij. Van Hemeledonck kan het geheim achter het succesverhaal simpel verklaren: 'Ze verkopen gewoon goede koffie.'

Starbucks gaat er prat op dat ze alleen kwaliteitskoffie gebruiken voor hun producten. Een andere verklaring is het aantal Starbucksvestigingen wereldwijd. Starbucks is bijna overal ter wereld aanwezig. Toch laat de eerste Belgische Starbucks lang op zich wachten. In tegenstelling tot de buurlanden Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, waar wel al filialen zitten.

Volgens trendwatcher Herman Konings is dat deels te wijten aan de culturele verschillen. 'De Belg ontbijt liever rustig thuis dan in de drukte van een stad', zegt Konings. 'Dat kan wel veranderen', voegt hij eraan toe, 'want door het groeiende fileprobleem vertrekken steeds meer mensen vroeger naar hun werk.' Starbucks is ook een vrij onbekend merk in België. Bij de veertig- en vijftigplussers is de naamsbekendheid van Starbucks nagenoeg onbekend. Jongeren tussen achttien en vijfentwintig daarentegen kennen de naam vaak wel, dankzij het internet. De komst van Starbucks zal heel wat concurrentie opleveren voor de Belgische coffeeshops, broodjesbars en cafés. 'Dat is onvermijdelijk', zegt Konings. '