De proefopstellingen staan er al sinds november 2011, maar pas onlangs stelde het schepencollege de Attenrodenaren per brief op de hoogte van de bedoeling ervan: laagvliegers intomen. De bakken kregen groen licht van de Verkeersraad. Maar als wielerkoersen passeren, moeten ze wijken voor de veiligheid van de pelotons. 'Al twee keer was dat het geval', zegt Kris Vanwinkelen van de Hagelandse Wielerclub. 'Organisatoren willen vermijden dat renners zich te pletter rijden, maar de politie of inwoners zijn niet geraadpleegd over de aanpak.'

Op sommige plaatsen staan de houten bakken voorlopig aan een kant van de straat. Omdat het schepencollege vindt dat die opstelling geen meerwaarde biedt voor een veiliger verkeer, komen ze later aan weerskanten. Bij een plaatsing van definitieve obstakels wordt gedacht aan poorteffecten met speciale veiligheidsvoorzieningen voor voetgangers en fietsers. Die aanpak valt samen met werken ter bestrijding van wateroverlast en de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel. Die werken starten in principe in het najaar, liet het gemeentebestuur dinsdag weten.

De Dorpspartij van Glabbeek organiseerde een infovergadering in de Parochiezaal over de ingrepen. Gastspreker Danny Smagghe van Touring gaf te verstaan dat houten bakken weinig effect hebben op snel verkeer. 'Eigenlijk nodigen ze uit om nog sneller te rijden om ze vlug voorbij te zijn.' Oppositieraadslid Peter Reekmans van de Dorpspartij geeft de voorkeur aan een visuele versmalling van de kruispunten met witte strepen. 'Dat kost amper meer dan een pot verf, is minder levensgevaarlijk dan bakken en camions en landbouwvoertuigen kunnen gemakkelijk passeren.' Voor hem volstaan op invalswegen fietssuggestiestroken en strepen op het wegdek om een versmalingseffect te bekomen. Volgens Smagghe zijn ribbelstroken nog beter.