Brouwerij Alken-Maes leek zijn Limburgs merk Cristal Alken wat te vergeten. Daar komt nu verandering in. De bierbrouwer wil het imago van die pils versterken en pakt nu uit met vers bier van hier en ook het logo is onder handen genomen. Voortaan prijkt Alken weer op de etiketten en is ook de Limburgse leeuw opgenomen in de nieuwe look.

‘Eén op de twee Limburgse cafés schenken Cristal Alken en de laatste jaren hebben we inderdaad het merk misschien wat verwaarloosd. Met zijn unieke en bittere smaak blijft de eerste Belgische pils thans een topproduct en we willen nu vooral die link met Limburg en de gemeente Alken weer versterken', zegt directeur Pascal Gilet.

‘Er werken meer dan tweehonderd Limburgers in onze Alkense brouwerij en de verankering met de streek is dan ook erg groot. Dat kwam spijtig genoeg niet meer tot uiting in ons imago', weet Gilet. Dat het bier aan marktaandeel verloor, wil de directeur niet gezegd hebben. ‘De hele biermarkt staat wat onder druk, dat is een feit. De tendens waar het verbruik zich wat verschuift van het café naar de supermarkt pakken we dan ook aan met nieuwe en aantrekkelijke blikverpakkingen.'

‘Ook onze cafébazen krijgen weer een nieuwe opleiding. We willen dat elke tapper een ambassadeur van ons bier wordt. Een perfecte pils is de ideale reden om er een tweede te bestellen', besluit Pascal Gilet.

Ook burgemeester Deloffer (CD&V) is zijn nopjes. ‘Dat Alken weer een merknaam wordt kan ik alleen maar gelukkig mee zijn. Ik ben blij dat ik vandaag geen burgemeester van Borgloon ben, of ik stond hier met een pot stroop. Een goede pils is toch nog wat anders', lacht de burgemeester. ‘De vergunningen voor een uitbreiding van het industriepark zitten in een stroomversnelling en we hebben één van de gunstigste belastingsklimaten van onze provincie. Beter kan de brouwerij dus niet zitten.'

Michel Boussu (56) tapt Cristal Alken in zijn café 't Moment in Alken. ‘Ik ben eigenlijk opgegroeid met de typische hopsmaak en ook de klanten zijn er dol op. Ik zou geen ander bier willen tappen. Andere merken passen hun bier aan op vraag van het grote publiek en onze pils blijft zijn typische smaak behouden', weet Michel. ‘Iedereen kent ook wel iemand die in de brouwerij werkt of er ooit in dienst was. Mijn vader, Leon, heeft 46 jaar in de brouwerszaal gewerkt. Het is dus met de paplepel ingegeven.'

Dat de meeste cristaldrinkers Limburgers zijn, staat als een paal boven water. Maar ook in bij brasserie Cap Nord in de Lippenslaan in Knokke-Heist is het het Alkense logo dat de gevel siert. ‘We hebben vooral voor de pils gekozen omdat het een goe biertje is', zegt dienster Murielle enthousiast aan de telefoon. ‘We hebben klanten die speciaal naar hier afzakken voor de smaak.'