Het scheelde echt niet veel of de gigantische kraan die op de kaai aan Dok-Noord rechtover de Acec-fabriek tientallen jaren lang schepen heeft gelost en geladen, was ontmanteld. Ogenschijnlijk leek het roestende gevaarte niet meer dan een storend litteken in wat de Docklands van Gent moet worden. De eigenaar was zelfs al gedagvaard door de stad Gent om de kraan weg te halen. Maar toen werd Hans De Neef, projectontwikkelaar en eigenaar van de Acec-site, gebeld door een stadsambtenaar van Ruimtelijke Ordening.

'Hij zei dat het misschien toch wel een goed idee zou zijn als de kraan zou kunnen blijven en of ik die niet zou kopen. Ik heb daar toen 10.000 euro voor betaald, maar dan was de vraag: en wat nu?'

'Eerst moest de kraan 200 meter verplaatst worden. Dat was vrij gevaarlijk want eens zo'n kraan begint te rollen op de rails, is die nog moeilijk te stoppen. Daarna heb ik de buitenkant opnieuw laten verven in de oorspronkelijke blauwe kleur.'

Uiteindelijk werd beslist de kraan herin te richten tot een infopunt voor al wie meer wil weten over het Oude Dokken-project. Tussen de vier brede poten van de kraan werd een glazen bak opgehangen waarin de maquettes van het project te bewonderen zijn. Die bak wordt ecologisch verwarmd en gekoeld door een warmtepomp.

Zodra het eerste deelproject, de bouw van een aantal parklofts aan de Sint-Salvatorstraat, aanvangt zal de kraan als makelaarskantoor fungeren voor wie wil huren of kopen.

'Nu wordt ze al gebruikt door de stad of door mij om investeerders te ontvangen. Onderhandelen met dit prachtig overzicht over de hele site is toch iets speciaals... Ik heb ook een spiltrap uit de fabriek geïnstalleerd zodat ik naar de kop van de kraan kan waar mijn bureau staat.'

In de kraan zit zelfs een kitchenette en een toilet. Alleen de stuurhut heeft Hans De Neef in de oorspronkelijke staat gelaten.

De hele renovatie slorpte tussen 320.000 en 370.000 euro op. Alleen al de elektriciteitsaansluiting kostte 12.000 euro. Al was de provincie, het Vlaams Gewest, de stad Gent en vooral Europa gul met subsidies.

Ook de kleinere gele kraan aan de overzijde van het water zal behouden blijven, al is daarvan de bestemming nog niet vastgelegd. De twee torens van Inter-Beton die erachter staan, krijgen ook een nieuwe functie.