Met dit boek willen we scholen aanzetten om aan de slag te gaan met techniek', zegt Karin Jiroflée, gedeputeerde voor Onderwijs. 'Het boek heeft niet de intentie om te zeggen hoe het nu moet. Het is een boek dat inspiratie biedt en scholen laat ontdekken wat ze allemaal kunnen doen met techniek in het basisonderwijs.'

Eén van de scholen die techniek al geruimte tijd een plaats geven in hun onderwijs, is basisschool Dol-fijn uit Rillaar. De school werkt al een aantal jaren rond de talentenarchipel, waarbij men zoveel mogelijk inspeelt op de talenten van elk kind om zo het beste uit eenieder te halen. 'Het proefproject 'techniek' past hierin perfect', aldus Els Breunig, dienst onderwijs van de provincie Vlaams-Brabant. 'De toepassing in Dol-fijn toont aan dat ook scholen die techniek al een plaats gaven in het basisonderwijs, toch nood hebben aan leerlijnen hierbij. Het boek helpt hen hierbij. Zo merkten de leerkrachten dat het niet om een bijkomende werklast ging, maar om een andere aanpak. 'Werken met boetseerklei kan immers op meerdere manieren en is ook techniek', aldus Els Breunig. Deze leerlijnen worden ook doorgetrokken naar het secundair onderwijs. Zo krijgen de leerlingen van het zesde geregeld les van een leerkracht techniek van de middenschool van het KA Aarschot. Wanneer kinderen vaker op basis van hun talenten een studierichting kiezen, hoopt Jiroflée dat het project in de toekomst ook zal leiden tot meer geschoold technisch personeel.

In bijgevoegde fotoreportage kan je de kinderen in hun klasjes volgen terwijl ze, vaak onbewust, met techniek aan de slag gingen.