Een kleine 10.000 chauffeurs hebben een vergunning om met hun wagen of vrachtwagen stapvoets in het voetgangersgebied te rijden. Het gebied is beperkt toegankelijk voor gemotoriseerde voertuigen om te lossen en te laden tussen 11 en 18uur. De vergunning geeft geen toelating om te parkeren en vrachtwagens van meer dan 10ton zijn niet toegelaten.

Zonder vergunning mag je niet in het voetgangersgebied. Niettemin proberen dagelijks tientallen bestuurders het verbod te omzeilen. Het 35hectare grote voetgangersgebied ontstond meer dan 14jaar geleden. Sindsdien probeert de stad om auto's zonder vergunning weg te houden uit dat gebied. Er dag en nacht politiebewaking zetten, is onmogelijk. De slimme camera's blijken de enige goede oplossing omdat ze geen mensen filmen maar alleen nummerplaten.

Nummerplaat

'Die camera's fotograferen elke auto die het gebied binnenrijdt en ze doen aan automatische nummerplaatherkenning. De computer achter de camera kan opzoeken of de nummerplaat gekoppeld is aan een vergunning voor het voetgangersgebied. Als dat het geval is, wordt de foto vernietigd. Als dat niet het geval is, wordt de nummerplaat automatisch doorgestuurd naar de politie die op basis van de beelden een proces-verbaal kan opmaken en een boete kan opleggen. Het gaat om een overtreding van de wegcode', zegt schepen De Regge

De invoering van de camera's gebeurt in fasen. Eind mei beginnen de voorbereidende werken. Tegen eind juni hangen er camera's in de Jan Breydelstraat en op het Sint-Michielsplein. De camera's worden bevestigd aan bestaande palen of op een gevel. Die twee camera's zullen eerst proefdraaien.

Als het systeem op punt staat, wordt een tweede fase ingezet, waarin er camera's aan het Veerleplein en het Sint-Baafsplein komen. In de derde fase worden camera's in de Hoogpoort, op de Botermarkt, in de Sint-Niklaasstraat, in de Cataloniëstraat (langs twee kanten) en in de Predikherenlei geïnstalleerd.

'Ook het inrijverbod willen we controleren. Onze ambitie is om het verplaatsingsgedrag van de vergunninghouders te bestuderen. Met die gegevens kunnen we bijsturen en er beleidsconclusies uit trekken.'