VisitBrussels werkt samen met Toerisme Vlaanderen en de Brussels Hotel Association (BHA). De eerste twee legden elk zo'n 60.000 euro op tafel om de zender op te starten. De kosten zijn eenmalig, want via betalende reclamespotjes moet Brussels TV zelfbedruipend worden. Het is voornamelijk de BHA die voor de verspreiding van de beelden zorgt.

'Brussel ontvangt jaarlijks meer dan 3 miljoen toeristen in haar hotels. Studies hebben aangetoond dat hotelgasten gemiddeld 2,5 uur per dag naar tv kijken. Zakenmensen en cogresgangers zijn één van de doelgroepen; het is een middel om hen bewust te maken van het onderdeel 'vrije tijd' in onze stad en om hen zo aan te moedigen terug te komen en de hoofdstad vanuit een andere hoek te ontdekken', verklaart Rodolphe Van Weyenbergh, secretaris-generaal van BHA.

De zender zal steeds als eerste verschijnen wanneer een tv-toestel in een deelnemend hotel aangezet wordt. Ook enkele jeugdherbergen werken mee. Verder zullen de beelden constant te zien zijn in de bureaus van VisitBrussels.

Een demo van de zender kan bekeken worden via deze link. Mogelijk wordt Brussels TV in de nabije toekomst ook in 'streaming' uitgezonden via het internet.

Meer info morgen in Het Nieuwsblad.