'Ik kan het concept en de werking van de armbandjes alleen maar beamen en aanmoedigen, maar misschien moeten we in Oostende naar de toekomst toe op drukke zomerdagen aan sampling doen van extra armbandjes zodat alle ouders en kindjes ervan op de hoogte zijn én er een dragen. Deze sampling zou ook aanstekelijk en motiverend kunnen werken: als er een aantal kindjes rondlopen met zo'n bandje, willen de andere dit ook. De sampling zou kunnen gebeuren door een bepaald tewerkstellingsproject van de stad in samenwerking met bepaalde diensten of verenigingen', zegt Geldhof. 'Daarnaast is het ritueel van die bandjes aan doen heel belangrijk. We moeten de mensen ervan beter bewust maken via allerlei media dat het louter aandoen van dit bandje amper één minuut duurt, maar wel een hoop miserie kan oplossen als je kind verlopen loopt. Toerisme Oostende zou ook aan deelnemers van schoolreizen, sportkampen, uitstapjes een pakket armbandjes kunnen opsturen en we moeten een bepaalde sfeer of hype creëren bij Oostendenaars om voor het seizoen op bepaalde meldpunten in de stad bandjes op te halen. Kortom, de inspanningen voor de stad voor bovenstaande punten zijn tamelijk minimaal. Zowel de stad Oostende als Toerisme Oostende zouden toch liever uitpakken naar de toekomst toe met de vermelding : 'Oostende, veiligste Stad aan Zee, ook voor kinderen'. De inspanningen zouden de kostprijs van nutteloze interventies met de seaking, en reddings- en veiligheidsdiensten eveneens doen dalen. De armbandjes zijn een mooi initiatief, maar kunnen zeker nog verder verfijnd worden met de steun van de stad', besluit Geldhof.