Zes teams van zes verschillende Belgische universiteiten en hogescholen legden vrijdag 27 april hun ontwerpen voor aan een professionele jury in Brussel. De inzet: een ticket naar Parijs voor de 20ste editie van de Brandstorm op 14 juni.

Een groepje van zeven studenten Communicatiewetenschappen aan de UGent (Tim Leys, Laurens Laane, Anneleen Verdickt, Frederik De Zutter, Nathalie De Geyter, Sofie Schelstraete en Yannick Blanckaert) bedacht een originele kinderlijn voor het merk The Body Shop. Met ludieke producten als sponsjes in de vorm van diertjes en fruit en natuurlijke zeep die ook als bodypaint gebruikt kan worden, wisten ze de professionele jury onverdeeld in te pakken. 'Als moeder van twee kinderen zou ik die spulletjes onmiddellijk kopen', zei een van de juryleden.

Vijf van de zeven studenten zullen het ontwerp nu verder klaarstomen voor de internationale finale in Parijs. Ze worden daarbij professioneel begeleid. 'Maar het zal niet gemakkelijk worden', vreest Mélanie Pecher van L'Oréal Belgilux. 'Er nemen meer dan 40 landen deel aan de wedstrijd. Ze zullen ongetwijfeld niet de enigen zijn met dit idee.'

De hoofdprijs van de wedstrijd is een 'reisje' naar keuze ter waarde van 10.000 euro. Winnaars van vorige edities kregen bovendien al verschillende officiële marketingopdrachten voor L'Oréal. Belgen zitten daar voorlopig niet bij.