Historiek

In de jaren dertig van de 20e eeuw startte Willem Moortgat,vader van Jos en opa van Karel,een industriële koffiebranderij op in Gijzegem bij Aalst. De brandinghitte werd in die tijd gegenereerd via een imposante cokesoven. Een hele karwei. Willem bezocht talrijke kruidenierswinkels en bezorgde de koffie daar in balen die geledigd werden in grote metalen bussen.De winkelier schepte de bonen in kleine papieren zakken in functie van de vraag van de klant.

Zoon Jos, die later koos voor een loopbaan in het onderwijs, hielp intens bij het brandproces en de samenstelling van de melanges en deed zo spontaan heel wat kennis op i.v.m. landen van herkomst,soorten koffies en hun kwaliteit. In die tijd werd er niet echt ‘genoten’ van koffie. Koffie was de obligate drank bij het ontbijt. Er werd cichorei aan de koffie toegevoegd en die kon – stel je voor – de hele dag door weer opgewarmd worden.

Maar de tijd stond niet stil en op vraag van de klanten die kieskeuriger werden, kwam er koffie van hoge kwaliteit, koffie van goede kwaliteit en goedkopere koffie. Zo werd de stap gezet om die drie soorten aan te bieden in aangepaste verpakkingen.
Opa Willem, die ook amateurornitholoog was, koos als handelsmerk ‘De Goudvink’ en het merk werd gedeponeerd. In het bedrijf in Gijzegem werd een verpakkingsautomaat geïnstalleerd en tijdens zijn studies secundair en hoger onderwijs vulde Jos steevast zakjes tijdens weekends en vakanties.

Toen opa Willem wegens zijn leeftijd de zaak stopte,werd de installatie ontmanteld.
Toen hij stierf, viel het op dat zijn kleinzoon Karel, als souvenir aan zijn opa, enkele attributen uit de branderij meenam o.a. een handgemaakt cliché van het merk De Goudvink, een uniek stuk industrieel erfgoed. Dit cliché wordt nu weer gebruikt in de pas gestarte branderij van Karel. Jos is daar uitermate trots op. De voorbije jaren merkte Jos, met genoegen, dat Karel een passie had voor koffie en het proeven en zetten voor persoonlijk gebruik steeds trachtte te perfectioneren.

Intussen zijn de kleinere kruidenierswinkels verdwenen en in de grootwarenhuizen
is het aanbod zo groot en het advies en de deskundigheid quasi onbestaande. De koffiedrinkende klant kiest zo vaak lukraak zijn koffie.

Gastronomie

Maar veel meer dan vroeger ontvangen mensen vandaag thuis vrienden die ze een perfecte koffie willen aanbieden. Ook in de betere restaurants is koffie een volwaardig en digestief dessert geworden.Kortom koffie en gastronomie gaan hand in hand.

Die trend wil Karel nu aangrijpen om zelf koffies te branden – speciality coffee –
of topkoffies die geen vergelijk hebben met andere. Hij wil de echte koffieliefhebber
laten meegaan op zoektocht naar topkwaliteit.

Jos van zijn kant is ondertussen gepensioneerd en uit pure nostalgie wil hij graag meewerken met zoon Karel aan de realisatie van deze droom: een eigen en
nieuwe koffiebranderij De Goudvink.

Microroaster

Karel Moortgat: ‘Sinds jaar en dag ben ik een echte koffieliefhebber die er alles aan doet om de perfecte koffie in huis te halen. Nu ga ik een stapje verder. Naast mijn activiteit als fotograaf en docent start ik nu samen met mijn vader een kleinschalige koffiebranderij op. Een”microroaster” zoals men zegt. De formule is eenvoudig. Zelf op zoek gaan naar topkoffie. Het juiste lot vinden tussen al die soorten en oogsten. Zelf branden tot in de perfectie en uiteindelijk een ”specialty-coffee” realiseren.’

‘De laatste maanden zijn mijn vader en ik op zoek gegaan naar perfecte “groene” bonen,’ vervolgt Karel, ‘die vooral een uitzonderlijk aroma geven zowel in ‘single origine’ als in eenvoudige mélanges. Naast mijn activiteit als fotograaf ga ik nu één dag per week koffie branden.’

Visie

Karel Moortgat: 'We staan er op onze koffies te branden met het oog op een uniek smakenpalet, zowel voor cafetière als espressozetting. We branden enkel op bestelling en afhalen is op afspraak. Zo garanderen wij onszelf en de klant een topkwaliteit. Alle koffies worden geleverd met vermelding van hun branddatum en de geadviseerde consumptieperiode.'

Op vastgestelde momenten worden er proefsessies op afspraak of uitnodiging georganiseerd. Bij die gelegenheid bieden vader en zoon ook deskundig advies i.v.m. de maal- en zetwijze en bezorgen zij adequate informatie over toestellen en technische mogelijkheden, gebaseerd op een nauwe samenwerking met een importeur van topespressomateriaal.

Aanbod

Op dit moment heeft De Goudvink drie mooie single origines staan en twee melanges. Single origine wil zeggen: één koffieboon, geen mengeling. Op termijn streeft men ook naar single farm.

1. Guatemala Genuine Antigua Los Volcanes. Deze koffie wordt op grote hoogte verbouwd (1500 - 2000m). Het is een vol geurende koffie, rijk van smaak en heeft een iets frisse afdronk. Guatemala Antigua is een complexe koffie met een intrigerende combinatie van evenwichtige nuances. De 100% Arabica koffiebonen hebben een verfijnde zuurgraad, een subtiele cacao-poeder textuur en een zachte kruidige smaak.

2. Ethiopia Arabica ‘Sidamo Grade 2’. Deze koffie komt uit het geboorteland van de Arabica koffie, van de biologische plantages van de 2000 m hoog gelegen provincie Sidamo. Een exclusieve koffie met een zeer volle en sterke smaak die gekenmerkt wordt door een licht kruidige noot, die de afdronk een zacht-fruitige smaak geeft. Deze koffiebonen bezitten een uitzonderlijke typische smaak, een stevig aroma met caramel en chocoladeachtige tonen en een zoete ietwat bloesemachtige nasmaak. Een uitzonderlijke koffie met een uitzonderlijk verhaal.

3. Costa Rica Terazzu La Pantera. Tarrazu, zijn zeer grote ‘crus’, die kracht en aroma verbinden, lichtjes zuur en eerder sterk. Een zeer complex aroma.

De ‘huismelanges’, die reeds heel wat proevers konden bekoren, bestaan hoofdzakelijk uit Sidamo met een deel Guatemala of Costa Rica. Prachtige koffie, als espresso en als filter.

Contactgegevens en bestellingen

Koffiebranderij De Goudvink
Karel en Jos Moortgat
Achtmeersstraat 4
9800 Deinze

Bestellingen en vragen het liefst per mail op degoudvink@me.com .

Je kan ongemalen bonen bestellen per 500 gr en dat minstens één week op voorhand. Alle topkoffies worden in de opstart verkocht tegen 20 euro per kilo.

De Goudvink op Facebook