Nu het minivoetbalseizoen ten einde is, kan ik me volledig concentreren op het lopen. Liefst vijf keer per week. Zo gaat dat nu al de laatste 15 jaar van mijn sportleven. Hoe dichterbij de stadsloop komt, hoe langer mijn duurlopen worden. Er is maar één probleem. Elk jaar gaat het een stuk trager.

 Ik dacht bij mezelf dat de leeftijd (nu 50) wel een rol zou spelen maar dat het zo snel bergaf zou gaan had ik niet verwacht. Snel mijn bloed laten onderzoeken (op aanraden van mijn eega) of ik geen ijzertekort had. Want als dat zo is dat mag je zoveel trainen als je wil het lopen zal altijd maar slechter worden. Het resultaat was kantje-boordje: net iets tekort. Echter, niet tekort-genoeg om een grote prestatievermindering te verkrijgen. Dus moest het ergens anders aan liggen.

Na de test afgenomen door het Energy lab bleek al snel waar het schoentje wringt. ‘Willem, je hebt een goede basisconditie maar als je sneller loopt dan krijg je snel te maken met verzuring van de spieren. Je loopt teveel aan dezelfde snelheid’.

Ik weet wel beter: ik loop altijd aan dezelfde snelheid: 12.5km/uur. Ik weet ook dat je regelmatig aan een verschillende hartslag dient te lopen maar dacht dat mijn tempoversnellingen tijdens mijn minivoetbalmatchen (twee maal per week) daarvoor garant stonden. Niet dus. Want deze inspanningen zijn veel tevkort en zorgen niet voor de extra prikkels die je nodig hebt om aan een hoger tempo te kunnen lopen. Dus gaf Energy Lab mij een loopschema mee. Vier maal per week lopen enkel op hartslag.

Dat is een nieuwe uitdaging want ik heb steeds gelopen op gevoel. Ondertussen ben ik al anderhalve week aan het trainen volgens het schema, afwisselend in duur en intensiteit. Wat blijkt? De moeilijkste trainingen zijn de recuperatielopen, maximale hartslag 125. Ik heb het gevoel dat het niet vooruit gaat en moet de hele tijd op mijn tanden bijten om toch maar niet sneller te lopen. Frustrerend! Maar ik houd mij aan het schema in de wetenschap dat ik de 10 km in de stadsloop op minder dan 45 minuten zal kunnen afwerken. En dat is nu mijn grootste uitdaging.

Info over de stadsloop en over inschrijvingen: klik hier.