Oostende - Kennedyrotonde en De Bolle: VERBETERD

Langdurige werken veroorzaakten hier heel wat fietsersleed. Nu ligt er een gloednieuw fietspad, maar ook dat kan de zwakke weggebruikers niet tevreden stellen. ‘De ideale oplossing was een tweede tunnel aan te leggen, maar dat zou te duur uitvallen’, klinkt het bij werkgroep De Fietseling.



Sint-Truiden - Naamsesteenweg (N80): Nog jaartje wachten

Deze weg is nog altijd levensgevaarlijk. Alleen een witte lijn scheidt de fietser van de auto’s. Er is nauwelijks dertig centimeter om uit te wijken. Na moeizame onteigeningen moeten de werken voor een afgescheiden fietspad volgend jaar starten.



Gent - Dampoort: Niets veranderd, dossier loopt

Drie jaar geleden werd dit kruispunt al vervloekt door fietsers. Vandaag is er nauwelijks iets veranderd. Je moet er nog steeds 9 (!) kruispunten oversteken en het dossier voor de heraanleg van het zwarte punt zal wellicht nog jaren aanslepen.



Brussel - Martelarenplein: Werken gepland, nog geen datum

Op het Martelarenplein lijkt er op het eerste zicht niets veranderd. De kasseien liggen er nog schots en scheef bij en fietsers moeten er goed uit hun doppen kijken. Die problemen zijn binnenkort verleden tijd, want het hele plein wordt heraangelegd. De ruwe stenen maken plaats voor platte kasseien en ook de drempels verdwijnen. Een precieze startdatum voor het project is nog niet gekend.



Grobbendonk - N13: Volgend jaar werken

Fietsers zijn ook vandaag erg kwetsbaar langs de N13, beter bekend als de Chaussée d’amour. 16.000 auto’s scheren er dagelijks langs hun broekspijpen, want een degelijk fietspad is er niet. Enkel een smal strookje weg. Toch is er beterschap in zicht. Volgend jaar starten er ingrijpende wegenwerken.


 

Het fietspadenrapport: Ontdek hier hoe het is gesteld met de fietspaden in uw streek en welke inversteringen er zijn gepland.