- 64% van de Belgen beschouwt de badkamer als dé plaats bij uitstek om thuis tijd te nemen voor zichzelf.

- Wellness associëren we in de eerste plaats met blauwtinten, maar het verschil met nummer 2 (natuurlijke basiskleuren) en nummer 3 (wit) is bijzonder klein. Nederlandstaligen kiezen vaker voor natuurlijke basiskleuren (42% versus 16% bij de Franstaligen), terwijl Franstaligen opvallend vaker kiezen voor wit (39% versus 20% bij Nederlandstaligen). De smaken in de beide landsdelen verschillen dus duidelijk.

- Alle bevolkingsgroepen houden het meest van ovale en ronde vormen. Dit zou verklaard kunnen worden door de omgeving waarin onze zintuigen zich hebben ontwikkeld:
de baarmoeder, een warme ronde cocon.

- Nederlandstalige Belgen maken op vakantie meer gebruik van het wellnessaanbod in hotels dan Franstaligen. Bij een onverwacht uurtje vrij tijdens een citytrip in een hotel zijn
er minder regionale verschillen, maar is er wel een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Bij de mannen kiest 45% voor de wellnessfaciliteiten van het hotel, tegenover
59% bij de vrouwen. Dubbel zoveel mannen als vrouwen gaat liever iets drinken in de bar.

- Franstaligen kiezen vaker voor een wellnessarrangement dan Vlamingen (respectievelijk 62% en 51%). Vlamingen houden meer van een gastronomisch weekend (22% Vlamingen
tegenover 14% Franstaligen).

- Op een werkdag neemt een man doorgaans meer tijd voor pure ontspanning dan een vrouw: 22% versus 16% voor minstens 2 uren ontspanning per dag. Deze gegevens
komen overeen met recente tijdsbudgetcijfers van de VU Brussel. Een verklaring zou zijn dat vrouwen meer ‘engagementen’ (professioneel werk, huishouden, gezinszorg,
mantelzorg...) hebben dan mannen, waardoor ze minder tijd overhouden voor puur persoonlijke ontspanning. Op een vrije dag is er geen statistisch verschil tussen mannen
en vrouwen, en ook niet tussen ouderen en jongeren. Er is wél een verschil tussen Zuid- en Noord-Belgen: minder dan 2 uren vrij voor 53% van de Walen en Brusselaars (versus
42% van de Vlamingen) en meer dan 2 uren vrij voor 58% van de Nederlandstaligen (versus 47% van de Franstalige Belgen).

- Vergeleken met vijf jaar geleden zeggen opvallend meer Franstaligen meer aan lichaamsverzorging en aan ontspannen en wellness te doen dan Nederlandstaligen
(respectievelijk 53% versus 43% en 62% versus 47%).

- De snellere en meer economische douche geniet duidelijk de voorkeur: 8 van de 10 Belgen nemen vaker een douche dan een bad. Maar toch willen weinig mensen volledig
afstand doen van een bad in de badkamer, ook als ze het maar zelden gebruiken. Vooral vrouwen nemen graag een bad. Dat mannen liever een douche nemen en vrouwen de
voorkeur geven aan een ligbad verklaren psychoanalisten door te zeggen dat mannen zich doorgaans verticaal oriënteren (viriel, waakzaam, hard, rationeel) en vrouwen
doorgaans horizontaal (feminien, zacht, ontspannend, troostend). In de verpakkingswereld is dit zeer bekend: thee wordt ‘vrouwelijk’ verpakt (in liggende verpakkingen:
rustgevend), terwijl koffie ‘mannelijk’ wordt verpakt (in rechtopstaande verpakkingen: wakker worden!).

- Gemiddeld zitten we een kwartier tot een half uur in bad, zowel op werkdagen als op vrije dagen. 16% van de Belgen zit op weekdagen minstens een half uur in bad. Op vrije
dagen stijgt dat aandeel tot 38%. Meer minvijftigers dan vijftigplussers zitten gemiddeld langer dan een half uur in bad, zowel op werkdagen (18% tegenover 8%) als tijdens
vrije dagen (44% tegenover 23%). Op dit punt zijn geen opvallende verschillen tussen Vlamingen, Walen en Brusselaars, noch tussen mannen en vrouwen.

- Gemiddeld nemen we een douche van 5 à 15 minuten, zowel tijdens werkdagen als tijdens vrije dag en. 9% van de Belgen staat minstens een kwartier onder de douche
tijdens werkdagen, tijdens vrije dagen stijgt dat aandeel tot 23%. 2% van de bevolking neemt nooit een douche. Er zijn geen opvallende verschillen tussen generaties, Vlamingen, Walen en Brusselaars, noch tussen mannen en vrouwen.

- 1 op 7 luistert naar ontspannende muziek en 5% zingt onder de douche. In bad wordt ook veel gelezen, soms in combinatie met kaarsjes, sfeerlichten en geparfumeerde oliën.