Het is druk in de concept store van Stijn Helsen waar de fotoshoot van zijn collectie voor de Olympische Spelen plaatsvindt. Het is zaterdagmiddag en er zijn heel wat shoppers op pad. In een hoek van de winkel spotten we twee bekende gezichten. Ze staan zij aan zij in het pashokje en geven zusterlijk commentaar op elkaars outfits. Ex-tennissers Dominique Monami en Sabine Appelmans kiezen de outfit waarin ze als gastvrouwen van de modeshow van de collectie zullen schitteren. Stijn Helsen geeft stylingadvies en rent heen en weer, van de paskamers naar de studio. Elke detail moet perfect zijn.

 

De Limburgse ontwerper mocht de officiële outfits van de Belgische atleten ontwerpen en produceren. In die outfits zullen de atleten de openingsplechtigheid op 27 juli bijwonen. Voor de mannen koos hij een driedelig pak, voor de vrouwen een tailleur met legging of rok. Daarnaast ontwierp hij in samenwerking met de modeketen JBC de Athletic Games Collection die de atleten in het olympische dorp zullen dragen tijdens hun vrije tijd en die collectie wordt vanaf 1 mei ook in de JBC-winkels verkocht.


Wat vond je zelf de grootste uitdaging bij het ontwerpen van deze collecties?

Stijn Helsen: 'Er is een bepaald concept waarbinnen je moet werken: Londen 2012 en de Belgische driekleur. Ik vond dat niet moeilijk. Ik ben gewoon om vaak met rood en zwart te werken en ik gebruik ook in mijn eigen collecties elementen in een contrasterende kleur, zoals knopen. Ik heb niet het gevoel gehad dat ik iets moest doen wat niet in mijn lijn lag. Ik heb het idee vertaald naar de Stijn Helsensfeer.'


De Belgische vlag domineert het kleurenpalet. Vond je dat beperkend?

'Nee, onze vlag is heel dankbaar om mee te werken. Het zijn mooie kleuren. Onze vertaling in de collectie is heel grafisch -- ik zou zelfs 'hoogmodisch' durven zeggen -- met onder meer de contrasterende biezen. Een vlag vertalen in een collectie is niet altijd gemakkelijk: sommige landen maakten er in het verleden bijna carnavalsoutfits van.'


Ook het olympische logo kreeg een hoofdrol in de collectie?
'Ik vind het olympische logo heel mooi. We hebben geprobeerd om dat logo regelmatig te gebruiken op de kleding. Het geeft een 'British highschool'-toets aan de silhouetten. De collectie krijgt de retrosfeer mee van oude sportscholen.'


Je werkte met stoffen en materialen geïnspireerd door de sportswearcollecties, zelfs bij de officiële outfits van de atleten?
'De pakken zelf zijn gemaakt uit regenbestendig katoen. Dat vond ik handig voor Londen. (lacht) Het rode gilet bij het pak heeft een voeringstof op de rug in een heel technisch materiaal uit de sportwereld, gemaakt door een Belgische producent. De mantelpakjes voor de vrouwelijke atleten zijn gemaakt in tricotstof die heel aangenaam zijn om te dragen. Het is eigenlijk een 'couture tailleur' in een trainingsstof. We werkten ze af met kleine details zoals de gekleurde knopen en elleboogstukjes in leder. Heel subtiel. We werkten vooral op de snit. Het jasje heeft toffe, hoge epauletten, zoals vroeger. Dat geeft een heel elegante schouderbelijning. Er zijn veel naden: de snit is nauwaansluitend. Dat is ook bij de mannen het geval. We kozen bewust voor een strak silhouet.'


Leunt de collectie bij JBC aan bij de officiële outfit voor de atleten?
'Het thema en de inspiratie zijn uiteraard dezelfde. JBC had me in het verleden al gecontacteerd om een collectie te ontwerpen: Stijn Helsen for JBC. Ik hield de boot toen af, maar nu met de Olympische Spelen was de tijd rijp. JBC ontwierp ook bij de vorige Spelen de casual collectie voor de atleten: de look was heel basic, een hemd met broek in effen kleur. Ik geloofde dat er uit het olympische logo en de casual sportcollectie die JBC maakt voor de atleten veel meer te halen valt. We hebben een toffe, commerciële collectie gemaakt van training jackets tot trainingsbroeken en T-shirts, voor dames, heren en jongeren. Als ik zelf sportkleding ga kopen, merk ik dat het moeilijk is om iets te vinden wat origineel is en een aansluitende pasvorm heeft. De pasvormen van de grote merken zijn vaak nogal Amerikaans: heel baggy. We werkten aan de pasvorm zoals we dat voor een maatpak ook doen en dat voel je in de hele collectie.'

www.jbc.be
www.stijnhelsen.com