De situatie is meer dan ernstig en belooft op korte termijn geen beterschap, stelt het NSZ in een persbericht. De organisatie blijft ijveren voor een beleid op maat om het aantal faillissementen in te dijken. Zo moet de faillissementsverzekering uitgebreid worden zodat ze niet alleen geldt voor ondernemingen die in faling zijn gegaan, maar ook voor alle ondernemers in moeilijkheden.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: 'We vragen dus om de bestaande faillissementsregeling te verruimen naar ondernemingen die een gerechtelijke reorganisatie hebben aangevraagd, ondernemers die hun schulden niet meer kunnen afbetalen of zelfstandigen die een faillissement riskeren. Dat kan al heel wat leed besparen.'

NSZ hamert ook op een relanceplan voor de horecasector. De sector heeft te lijden onder het rookverbod en de recent verhoogde bierprijs. Dat uit zich ook in de cijfers. Het aantal horecabedrijven dat de boeken moest neerleggen steeg met meer dan 34 procent tegenover april 2011. 

Om de horecasector een duw in de rug te geven ijvert het NSZ voor een verlaging van de btw op drank en eten tot 6 procent, een forfaitaire belasting op de lonen en soepelere regels voor studenten- en gelegenheidsarbeid. 

Unizo: 'Hoogste tijd voor een KMO-actieplan met concrete lastenverlagingen'

'De alarmerende faillissementscijfers vandaag bekend gemaakt door Graydon bewijzen andermaal de zeer dringende noodzaak van een KMO-actieplan waarin lastenverlagingen centraal staan', zegt gedelegeerd bestuurder van Unizo Karel Van Eetvelt in een persbericht. 

Van een 22% stijging van het aantal falingen moeten iedereen die verantwoordelijkheid draagt wakker liggen en passende maatregelen nemen, voegt de Unizo-voorman hieraan toe.

Vooral typische KMO-sectoren zoals de horeca, de bouw en de kleinhandel delen in de klappen. Van januari tot april gingen daardoor 8.505 jobs verloren. 'Mocht dat in een groot bedrijf gebeuren dan staan alle kranten er vol van', zegt Van Eetvelt.

Oproep tot een sereen en objectief debat

Unizo roept op tot een sereen en objectief debat op de korte termijn, over een concreet actieplan voor het daadwerkelijk versterken van de concurrentiepositie van onze ondernemingen in het algemeen, en de KMO’s in het bijzonder. 

De organisatie verwijst onder meer naar de recente cijfers van Eurostat, waaruit blijkt dat België aan de top staat inzake arbeidskost en belastingsdruk. 'Belgische werkgevers betalen maar liefst €16,20 meer per arbeidsuur dan het Europese gemiddelde. Onze directe concurrenten Nederland, Frankrijk en Duitsland staan onder meer daardoor in een sterkere positie', reageert Unizo.

Volgens Unizo moet een KMO-actieplan zonder taboes alle pijnpunten en handicaps inventariseren en wegwerken. 'Het voorstel voor een selectieve lastenverlaging in de horeca via een forfaitaire belasting op de lonen, is daarvan een goed en inspirerend voorbeeld', besluit de organisatie.