De kamercommissie Infrastructuur vroeg de drie bazen van de NMBS-groep naar hun visie over de ideale structuur. "We werden geconsulteerd als expert ter zake", meldt woordvoerder Thomas Baeken.

"Iedere entiteit moet beschikken over haar eigen personeel, activa en rechtstreekse financiële mogelijkheden en moet de mogelijkheid hebben om rechtstreeks overeenkomsten af te sluiten", luidt het advies van Luc Lallemand, topman van infrastructuurbeheerder Infrabel, zaterdag in De Standaard.

Marc Descheemaecker van spoorwegmaatschappij NMBS stelde dan vast dat zowat alle spoorwegondernemingen het model van twee gescheiden ondernemingen hebben aangenomen, of dat lijken te doen.

De aan de commissie overgemaakte nota van Infrabel "spreekt zich op geen enkel moment uit over een voorkeur voor de een of andere structuur". "Het toekomstig model is een politieke keuze gelinkt aan de Belgische en Europese ambities inzake de liberalisering van de spoorsector", klinkt het bij Infrabel.