De modale automobilist is niet langer overgeleverd aan zijn garagist voor de keuze van een nieuw setje banden. Voortaan wordt hij ook duidelijk geïnformeerd over de prestaties ervan. Op iedere nieuwe autoband kleeft vanaf 1 november dit jaar een Europees gestandaardiseerd bandenlabel, zoals het energielabel op koelkasten of wasmachines. Het etiket informeert de consument over drie belangrijke kenmerken: de rolweerstand en het daaraan gekoppelde brandstofverbruik; de grip op een nat wegdek; en het externe geluidsniveau.

De beste band krijgt een A-score, de slechtste een G-score.'Met de nieuwe etikettering zal de automobilist zelf kunnen beslissen welke prestaties hij van zijn banden verlangt', zegt Tony Verhelle, hoofdredacteur van AutoGids. 'Iedereen moet uitmaken welk budget hij wil besteden. Voor courante banden kan de prijs van de betere merken dubbel zo hoog liggen als die van de budgetproducten. Ik raad de bestuurders aan een degelijke zomerband te kopen, maar zeker niet de duurste. Met het resterende budget kan hij dan winterbanden aanschaffen.'

Bandenfabrikant Goodyear pakt nu al uit met een band met een AA-label voor de rolweerstand en de grip op een nat wegdek. 'Vanaf 1 juli brengen we de labels aan op al onze banden. Zeventig procent van het huidige aanbod krijgt een C-score of hoger', zegt Martijn de Jonge, marketingdirecteur van Goodyear.'Het is een goede zaak dat de autobanden een kwaliteitslabel krijgen. Maar het etiket vertelt niet alles over de band', zegt Leo Muyshondt van Test-Aankoop. 'De etikettering maakt geen nauwkeurige vergelijking tussen banden mogelijk.

Zo is er binnen dezelfde categorie een tolerantie van 10 procent voor de grip op nat wegdek. Dat betekent een verschil in remafstand van liefst vier meter.'Voor de automobilisten wordt het een lastige keuze, want een betere grip en een lagere rolweerstand zijn vaak moeilijk te verenigen. Wie voor een lage rolweerstand opteert, zal minder brandstof verbruiken en dus ook minder CO{-2} uitstoten.