• Grillen of roosteren vraagt weinig of geen extra vet.

• Geef voor een lijnvriendelijke barbecue de voorkeur aan magere vlees- en vissoorten. Gebruik je een marinade op basis van olie, besprenkel de stukken er dan mee in plaats van ze erin onder te dompelen.

• Vlees of vis samen met verse groenten en kruiden in aluminiumfolie gewikkeld (en papillot) kunnen ook op de barbecue gaar sudderen tot een overheerlijk gerecht. Vergeet ook niet om verse aardappelen (in de schil ) in aluminiumfolie gewikkeld te voorzien. Het is een heerlijk alternatief voor bruin brood.

• Verfrissende salades met verse groenten en eventueel fruit mogen niet ontbreken. Meng geen vinaigrette of slasausen onder de slaatjes. Hou ze afzonderlijk en laat het aan ieders smaak over ze al dan niet te gebruiken.

• Bereid slanke slasausjes op basis van magere yoghurt of platte kaas en verse tuinkruiden.

• Geef een extra zuiderse toets aan je barbecuefeest en probeer ook eens groenten op de grill: bv. schijfjes of repen aubergine, courgette, paprika, ui, paddestoelen, tomaat, enz. lichtjes ingestreken met een zachte of pittig gekruide olie. Je kan ook spiesjes van verschillende groenten maken.

• Serveer volkorenbrood.

Barbecueën: zo kan het veilig en gezond

Praktische tips voor een gezonde barbecue

in samenwerking met

gezondheid.be