Ze heeft er drie jaar op moeten wachten, maar gisteren kon minister van Mobiliteit Hilde Crevits eindelijk de trajectcontrole op de E17 in Gentbrugge in gang zetten. Wie op het viaduct sneller rijdt dan 90km/uur, vliegt onherroepelijk op de bon.

Dagelijks passeren 60.000 voertuigen de trajectcontrole. In het weekend zakt dat aantal naar 40.000. Toen de snelheidsverlaging naar 90 km/uur in 2006 werd doorgevoerd, waren er 7.000 overtredingen per dag. ‘Vandaag meten we ongeveer 336 overtredingen per dag. Dat zijn er 14 per uur', zegt hoofdcommissaris Michel Van Butseele van de federale wegpolitie.

E40

De wegpolitie heeft vijf mensen in dienst die zich bezighouden met de trajectcontrole. Samen kunnen zij tot 300.000 processen-verbaal per jaar opstellen. Het systeem kan tot 50.000 foto's per dag opslaan en de foto's worden vijf jaar bijgehouden. Wie denkt dat hij buiten de kantooruren sneller kan rijden, is mis. De camera's kunnen op gelijk welk moment van de dag aangezet worden.

‘Via de nummerplaat controleren we bovendien niet alleen de eigenaar van de wagen', waarschuwt Van Butseele. ‘We zien ook onmiddellijk of een wagen verzekerd, geschouwd en ingeschreven is. Als de chauffeur geseind staat, kunnen we hem onmiddellijk onderscheppen. Als er geen politieman op de motor beschikbaar is, kunnen de gegevens later toegevoegd worden aan het gerechtelijk onderzoek.'

Nog dit jaar komt er ook in de richting van Antwerpen een trajectcontrole, net als op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren.