Na de Disney-rage in 2009, de WWF-kaartjes van bedreigde diersoorten in 2010 en de Smurfenpoppetjes vorig jaar hoopt Delhaize om van 14 juni tot eind augustus het succes van de voorgaande zomerspaaracties over te doen. Thema dit jaar: een culinaire wereldreis in geuren en kleuren.

Scoren met geuren

Aan het succesrecept is niets veranderd: per aankoopschijf van 20 euro ontvangt de klant een zakje stickers die de verzamelaars in een album kunnen plakken. Het boekje is dit jaar opgevat als een reis van meer dan 20.000 km kriskras over de wereldkaart. De collectie van 216 stickers toont monumenten en dieren uit elk bezocht land. 'En omdat Belgen lekkerbekken zijn, profiteren we van die wereldreis om te ontdekken wat er in andere landen en continenten zoal op het menu staat', zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize.

Delhaize hoopt deze zomer extra te scoren met een 'geheim wapen'. 'Sommige stickers hebben een geurtje: er even over krassen en je ruikt voor ons land de chocolade of voor Italië een heuse pizza. Of heb je het liever iets exotischer? Curry voor India en Pakistan, koffiebonen voor Zuid-Amerika of kaneel en zelfs rubber voor Indonesië.'

Geen Rode Duivels

Het lijkt - zeker voor kinderen - een wonderlijke ervaring. 'Maar we gebruiken een beproefde techniek die eigenlijk zeer eenvoudig is', zegt Thierry de Lattre, topman van Panini België, met wie Delhaize in zee gaat. 'Na het printen van de kaarten worden in een centrale zone in het beeld onzichtbare microcapsules geïnjecteerd. Die bevatten parfum dat 100 procent onschadelijk is, wetenschappelijk bewezen. Door er even over te wrijven, breken de microcapsules open en komt het parfum vrij.'

De geur blijft dus niet eeuwig hangen? 'Nee, dat doet een echt parfum ook niet, trouwens. En dat is misschien maar goed ook, want kinderen blijken vooral dol te zijn op slechte geuren, zoals we met onze Simpson- of Garfield-stickerboeken al mochten merken. Maar daar wilden ze bij Delhaize begrijpelijkerwijze niet van weten.'

Dat we het deze zomer met de geur van pizza en curry moeten doen, is trouwens de 'schuld' van de Rode Duivels. 'Want hadden de Rode Duivels het EK gehaald, dan was de keuze wellicht gevallen op voetbalstickers. De voetbalgoden hebben er anders over beslist', zegt Dekelver.