Als het kleine Meigem, in de wijde omtrek bekend voor zijn Heilig Bloedprocessie begin juli, over enkele jaren nog gezelliger oogt, dan is dat ook het resultaat van het denkwerk van vele inwoners.

Op 5 maart was er al een druk bijgewoonde brainstorming van ideeën. Die oogst werd verwerkt door het studiebureau Grontmij en levert al simulatiebeelden op. Maandagavond waren de Meigemnaars dus voor de tweede keer naar zaal Reigersnest uitgenodigd. Er was opnieuw veel belangstelling. De zaal kreeg er de doelstellingen te horen en de eerste simultatiebeelden te zien van het toekomstige masterplan. Er volgt later nog een derde vergadering. Als die studie effectief in projecten en ingrepen wordt omgezet, zullen de Meigemnaars in grote mate mee het uitzicht van hun dorp hebben bepaald.

Volgens de werkgroepjes van 5 maart moet Meigem vooral een landelijke gemeente blijven met een agrarisch karakter, met een natuurlijke kleinschaligheid en met lage bebouwing. Moeten ook blijven: de kasseien, het kerkhof en de groene inkleding. Een andere zorg is de verkeersveiligheid, vooral aan enkele kruispunten. Ook het grachtenstelsel moet behouden blijven voor een voldoende waterhuishouding. Andere wensen zijn de uitbreiding van het bos naar Nevele toe, een petanqueplein, meer aanduidingen om de dorpskern aan te kondigen, het zichtbaar maken van de beek naast de kerk, een bruggetje over die Reigersbeek en het behoud van het nauwe profiel van de zijstraten.

Veilige verbinding Deinze

De blikvanger in het masterplan wordt zeker de fiets- en voetgangersbrug over het Schipdonkkanaal die voor een veilige verbinding naar Deinze moet zorgen. Het is voorts ook mogelijk dat het dorp een nieuwe gemeenschapszaal krijgt op de grond voor Meigem Schoolke. Wat er dan met de huidige zaal Reigersnest zal gebeuren, blijft een open vraag. Misschien wordt hier een parking aangelegd, wat volgens de inwoners ook een prioriteit is. De weg en de trottoirs aan de kerk zouden één kasseivlakte worden. ‘Die vlakte moet perfect plat zijn voor de rolstoelers en kinderwagens', merkte iemand op.

In de marge vernamen we ook dat het Schipdonkkanaal een U-bodem krijgt in plaats van de huidige V-bodem. Dit om het scheepvaartverkeer te bevorderen.

En hoeveel gaat dit alles kosten? Schepen Bart Van Thuyne (CD&V): ‘Dat kunnen we nu nog niet inschatten. Het hele pan moet nog concreter worden.'