AEBs helpt ongevallen vermijden, of verzacht de impact door de bestuurder te waarschuwen en de remreactie mee te ondersteunen of door onafhankelijk te remmen. Uit het onderzoek blijkt echter dat AEBs slechts in een minderheid van het aantal modellen beschikbaar is. Vier op de vijf nieuwe modellen die in Europa verkocht worden, heeft nog geen AEBs, en twee derde van de fabrikanten heeft nog geen AEBs in de nieuwe modellen.

'Een snellere introductie van deze technologie in nieuwe auto's maakt het doel van de EU haalbaar om tegen 2020 het aantal verkeersdoden met 50 procent te verminderen', aldus Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP. 'Nu vallen jaarlijks nog 30.000 doden bij verkeersongevallen, en dankzij AEBs kan dat aantal met 8.000 verminderen.'

Het zijn vooral de duurdere merken, zoals Audi en Mercedes die AEBs al standaard of als optie beschikbaar stellen in hun nieuwe modellen. NCAP merkt op dat ook in een aantal modellen voor de bredere markt AEBs als standaard of als optie beschikbaar is, zoals bij modellen van Ford, Honda of Volkswagen.