De stijging van het aantal gevallen van fraude bij internetbankieren is spectaculair: in heel 2011 werden er 94 geteld, in de eerste vijf maanden van dit jaar zit Febelfin al aan 261 stuks. Er ging zo in 2012 al 715.081 euro verloren. In 2009 en 2010 hadden nieuwe manieren van authenticatie (zoals het gebruik van zowel een code als een kaart om in te loggen) de fraude nog nagenoeg tot nul herleid. 

Febelfin en de Federal Computer Crime Unit (FCCU) van de Belgische politie wezen woensdag tijdens een persconferentie op de steeds meer gesofisticeerde middelen van de internetcriminelen. Dit jaar is vooral de combinatie van malware - kwaadaardige virussen - en telefonisch contact aan een forse opmars bezig. 

Zo kunnen de fraudeurs op weinig beschermde computers malware installeren die seint wanneer iemand een sessie internetbankieren opstart. De fraudeur belt daarop meteen naar de klant en geeft zich uit als een medewerker van de bank met de boodschap: 'U bent aan het internetbankieren en om veiligheidsredenen moet u mij uw elektronische handtekening doorgeven’. Bij nietsvermoedende klanten bekomen de fraudeurs op die manier de gegevens om een valse overschrijving uit te voeren. 

Ook zogenaamde phishing mails - waarbij klanten in een mail een link aanklikken en gegevens invoeren op een valse (bank)website - worden vaak gecombineerd met een telefoongesprek. 

Febelfin benadrukt dat een bank nooit telefonisch om een elektronische handtekening zal vragen. Samen met de FCCU hamert de instelling erop dat computerveiligheid een verantwoordelijkheid is van zowel de banken als de consumenten. Actuele antivirussoftware, firewalls en een dosis waakzaamheid lossen al veel op. 'Niemand laat de deur van zijn huis open voor inbrekers, datzelfde moet ook gelden voor zijn computer', aldus Febelfin-voorzitter Filip Dierckx.

Er dient nog wel te worden opgemerkt dat de 261 gevallen van fraude bij internetbankieren slechts 0,00006 procent van het totale aantal sessies uitmaken. Vorig jaar telden de Belgische banken 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de 3,8 miljoen abonnementen in 2006. Die abonnees waren eind 2011 goed voor ruim 460 miljoen geregistreerde sessies.

Op de website www.safeinternetbanking.be staan adviezen voor de veiligheid van banktransacties via het internet.