De hybride vrachtwagen bevat een Euro 5-dieselmotor gekoppeld aan een elektromotor. Energie die vrijkomt bij het remmen wordt terug in de batterij opgeslagen. Daardoor bespaart de vrachtwagen tot 20 procent brandstof, stoot die tot 35 procent minder CO2 uit en produceert ook minder geluid.

'Het voertuig kan tot 20 kilometer per uur elektrisch rijden', verduidelijkt Yves Verheyden van Volvo Europa Truck. 'Daarna wordt de hybride motor ingeschakeld en vanaf ongeveer 70 kilometer per uur wordt enkel op diesel gereden.'

Volvo Europa Truck bouwde in Oostakker de cabine en het chassis, opbouwer Geesinknorba leverde een hybride persunit. 'De energie die nodig is voor het inzamelen, laden en persen komt van een batterij die geladen wordt met energie uit onze stortplaats', alus Dieter Verhaeghe  van de Vanheede Environment Group. Bij dat proces wordt geen CO2 meer geproduceerd.

Minister Schauvliege loofde de samenwerking tussen bedrijven die al langer aandacht voor het leefmilieu in hun bedrijfsvoering meedragen. Ze wees op het duurzaam materialenbeheer als belangrijk element om Vlaanderen tegen 2020 naar de top 5 van Europese regio's te loodsen. Schauvliege benadrukte ook de noodzaak om de opgebouwde expertise inzake milieutechnologie te vermarkten, ook in het buitenland.