Dat vertelde minister Paul Magnette in de Kamercommissie nadat hij door enkele parlementsleden was geïnterpelleerd over een nieuw incident deze week op hetzelfde treinspoor in Lot. Op de treinlijn Leuven-'s Gravenbrakel vielen twee jaar geleden nog 19doden bij een treinbotsing in Buizingen. Deze week reed in Lot opnieuw een trein door het rode stoplicht en kon slechts manueel tot stilstand worden gebracht, waardoor een nieuwe ramp op het nippertje werd vermeden. Na de ramp in Buizingen besliste een bijzondere parlementaire commissie nochtans dat automatische remsystemen versneld moesten ingevoerd worden omwille van de veiligheid van de treinreizigers en de bestuurders.

‘Momenteel is 75procent van het spoornet met automatische remsystemen uitgerust, maar de lijn Leuven-'s Gravenbrakel is daar nog niet bij', zo vertelde de minister. ‘Over het incident in Lot wordt momenteel een onderzoek gevoerd.'

Kamerleden Ben Weyts (N-VA) en Tanguy Veyts (Vlaams Belang) vinden deze situatie ongehoord. ‘Dit betekent dat de slachtoffers van de treinramp in Buizingen nog steeds diezelfde trein gebruiken. Ze lopen met andere woorden nog altijd meer risico op een ongeval dan andere reizigers. Nochtans is het spoor er klaar voor automatische remsystemen, net als de treinstellen zelf. Alleen ontbreekt het aan aangepaste locomotieven. Het gaat hier bovendien om een heel drukke treinlijn. Men kan zich afvragen of de NMBS nog van deze wereld is', zegt Ben Weyts.

Verschillende kemerleden vroegen prioritair het treinspoor Leuven-'s Gravenbrakel te beveiligen.