De belastingen die werknemers op hun bedrijfswagen zullen moeten betalen (het zogenaamde ‘voordeel van alle aard’) zal gemiddeld genomen stijgen. De belasting op bedrijfswagens wordt voortaan immers berekend op basis van de CO2-stoot, de catalogusprijs en de leeftijd van de auto. De keuze voor de catalogusprijs maakt het extra duur, want kortingen op de verkoopprijs mogen niet afgetrokken worden.

Heel anders dus dan in de oude regeling, waar enkel rekening werd gehouden met de CO2-stoot en de afstand tussen de woonplaats en de werkplaats. In zo goed als alle gevallen betekent de nieuwe regeling een forse verhoging van het voordeel van alle aard, en dus van de belastingen die je betaalt.

SD Worx heeft een steekproef gedaan bij 8.801 bedrijfswagens en concludeert dat het belastbaar voordeel gemiddeld stijgt met 893 euro per jaar (van 1.994 tot 2.887 euro). In de hoogste belastingschijf betekent dat voor een werknemer een jaarlijkse extra belasting van 447 euro (50%*893 euro).

>

>

>

>