De broers Bchiri runnen het autoverhuurbedrijf Atlassa in Deurne bij Antwerpen. De jonge ondernemers hebben een wagenpark van zo'n zestig personenwagens plus nog een aantal bestelwagens.

'Als onze klanten in de stad parkeren zonder te betalen, steekt het Antwerpse parkeerbedrijf GAPA gegarandeerd een retributie onder de ruitenwisser. Als de klant ook die retributie niet betaalt, stuurt GAPA een aanmaning naar de eigenaar van de wagen. Naar ons dus. Maar het duurt soms maanden voor die aanmaning bij ons in de brievenbus valt. Wij moeten dat geld dan proberen te vorderen bij onze klanten. Sommige klanten weigeren te betalen, andere zijn verhuisd, verdwenen of soms zelfs overleden. Ondertussen stromen de aanmaningen binnen en lopen de deurwaarderskosten op. Soms loopt dat op tot 20.000 euro per maand.'

Kosten lopen op

Mustapha en Rachid begrijpen niet waarom het parkeerbedrijf hen viseert. 'Als een klant te snel gereden heeft, klopt de politie ook bij ons aan. Maar dan geven we de politie een kopie van het huurcontract en een kopie van de identiteitskaart van de klant. Vervolgens wendt de politie zich tot de bestuurder van de wagen. GAPA en de andere parkeerbedrijven deden dat in het begin ook, maar nu kloppen ze bij ons aan. Wij hebben iemand in dienst moeten nemen om al die boetes en retributies af te handelen.'

Het autoverhuurbedrijf schakelde een advocaat in, maar die ving bot bij GAPA. 'We hebben al gevraagd of het parkeerbedrijf niet sneller een overzicht kon geven van de bedragen die openstonden voor de wagens van Atlassa, maar dat kan blijkbaar niet', zegt advocaat John Mees. 'GAPA groepeert al die vorderingen ook niet, maar ze stuurt een apart dwangbevel voor iedere retributie. Daardoor lopen de kosten op. Wettelijk is het allemaal in orde, maar menselijk kan je hun houding niet noemen.'

Eric Dubois, gedelegeerd bestuurder van GAPA: 'Het zijn nu eenmaal de houders van de nummerplaten die verantwoordelijk zijn. Bovendien sturen wij enkel een deurwaarder als men niet reageert op eerdere aanmaningen. De bedrijven zouden dat kunnen oplossen door een borg via de kredietkaart in te houden.'