‘Als de leveranciers al niet meer bij mijn zaak geraken, hoe kan je dan verwachten dat het de klanten wel lukt?', sakkerde Jos Remes recent nog. Waar de fietsenhandelaar en zijn collega's het in de krant nog bij harde woorden lieten, woedt de strijd intussen voor de rechtbank.

Opnieuw wordt de stad een laks beleid aangewreven. Als het van Parking Brabo afhangt, liggen de werken binnen de week stil. ‘De enige weg om mijn cliënt te bereiken, loopt via de concurrentie aan de Groenplaats. Het bestuur probeert op geen enkele manier om de overlast te beperken', kloeg advocaat Mark Stommels tegen de kortgedingrechter.

Vijfduizend euro

De ontvangsten van de parking op de hoek van de Kammenstraat en de Reyndersstraat zouden dit jaar dan ook met zo'n veertig procent zijn gedaald. Een trend die volgens de uitbater werd ingezet door de manier waarop het beleid omgaat met de overvloed aan werven.

‘Tot eind juli houdt de stad op de Suikerrui doodleuk een archeologische ‘attractie' open. Ook aan de Oude Koornmarkt is elk autoverkeer uitgesloten', klinkt het. Nu er aan de Nationalestraat een nog ingrijpender werf bijkwam, is de maat vol. ‘Meer dan wie ook zijn wij afhankelijk van de bereikbaarheid, maar er kan enkel in de richting wég van de parking worden gereden.'

Aan de kortgedingrechter vraagt advocaat Stommels dan ook om de werken spoedig te doen stopzetten. Voor de heraanleg kan hervatten, wil hij een duidelijke bewegwijzering, een omgedraaide rijrichting in de Reyndersstraat en doorlopende doorgang in de Kammestraat. Per dag vertraging riskeert de stad 5.000 euro.

‘De drie gevraagde maatregelen zijn de bevoegdheid van het beleid, niet van de rechter. Daarnaast is de Kammenstraat wel toegankelijk, want we leiden er het openbaar vervoer om', countert raadsman Roland Pockele-Dilles namens de stad.

Maandag beslist de kortgedingrechter. Als de werken aan de Nationalestraat worden geschorst, dan betekent dat al de tweede vertraging. Eerder was het regenweer al de boosdoener.