Eyetracking heet de techniek: een webcam volgt de oogbewegingen van een consument. De software analyseert waar klanten naar kijken, hoelang en in welke volgorde. Die informatie is goud waard voor adverteerders.

Olivier Tilleuil (Kortrijk) en Joris Gillis (Leuven) van het bedrijfje EyeSee, dat zich toelegt op eyetracking, deden de test met het lingeriemerk Victoria's Secret. Daarop staan vier modellen, enkel gekleed in beha en slipje.

De onderzoekers waren hoogst verbaasd over de manier waarop de klanten hun aandacht over de foto's verdeelden. ‘Het is opvallend dat de blik niet noodzakelijk eerst naar de lingerie ging. Wel naar de gezichten van de dames, vooral de middelste twee. De sexy snoetjes leidden de aandacht af, terwijl de producten –de beha's– toch het belangrijkste zijn', zegt Tilleuil.

Hoe had Victoria's Secret de campagne dan beter aangepakt? ‘Ofwel door de gezichten van de modellen weg te laten, zodat de focus direct op de beha's wordt gelegd. Ofwel door minder modellen te gebruiken: vier is te veel', stelt Tilleuil. ‘Je moet weten dat een klant gemiddeld minder dan drie seconden een reclamecampagne bekijkt.'

De techniek van eyetracking bestaat al tientallen jaren, maar de hoge kostprijs (10.000 tot 50.000euro) schrikt bedrijven af. Tilleuil en Gillis zochten een manier om proefkonijnen bij hen thuis, via hun eigen computer en eigen webcam, te laten meewerken. Daardoor wordt het onderzoek drie keer goedkoper.

Met hun ondernemingsplan wonnen de twee Vlamingen een wedstrijd van het Agentschap Ondernemen. Dat leverde hen liefst 25.000euro op.