Aardappelen, bloemkool, koffie, peren en bananen zijn fors goedkoper dan een jaar geleden. Dat blijkt uit de prijsbarometer van Test-Aankoop, die de prijsevolutie van in totaal 368 voedingsproducten in kaart brengt.

‘De prijs van alle producten samen lag in mei een half procent lager dan in mei vorig jaar', zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop. ‘Het is opvallend dat de warenhuizen in die maand met stevige promoties uitgepakt hebben. De concurrentie tussen de supermarkten heeft dus zeker een rol gespeeld in de prijsdaling. De grote ketens Carrefour, Colruyt en Delhaize reageren erg snel op prijswijzigingen bij de concurrentie. Daar kan de consument alleen maar blij om zijn.'

Bij de producten die duurder zijn geworden, zitten vooral frituurolie (+ 45 procent), chocopasta (+ 37 procent) en boter (+19 procent).

Opmerkelijk: de goedkoopste producten in de rekken, de zogenaamde budgetmerken of ‘witte producten', doen hun naam onrecht aan. ‘Zij stijgen het sterkst in prijs, in totaal met 6,3procent', zegt Mechels. ‘De A-merken en de huismerken van de supermarkten blijven ongeveer gelijk in prijs. Bij die grote merken speelt de concurrentie tussen de supermarkten waarschijnlijk harder.'

Test-Aankoop begon in mei vorig jaar de prijs van voedingswaren op de voet te volgen, met daarbij ook enkele non-foodproducten als douchegel, tandpasta en wc-papier. Eén keer per maand noteert de organisatie de prijs van al die producten.