Decorbouwer Manu Siebens uit Bornem zocht een origineel idee om de afstand tussen de straat en zijn woning te overbruggen. ‘Onze school gaat eigenlijk niet in op vragen voor privéprojecten. Maar deze uitdaging konden Johan Hertogs, de vakleerkracht houtbewerking, en zijn leerlingen niet weigeren’, zegt Johan Mutert, de directeur van PTS Boom. Architect Erik Boddaert tekende het ontwerp van de brug. De leerlingen bewerkten dat tot een technisch haalbaar concept voor hun eindproef. ‘Voor de overspanning maakten we twee liggers door verscheidene lagen hout op elkaar te lijmen’, vertellen Falco Cle, Jonas Goossens, Milan Moons en Cedric Van den Eynde, die de brug bouwden.

Elke ligger weegt 806 kilogram en bevat 291 lopende meter planken. De brug is 22,4 meter lang, 2,4 meter breed, 5,6 meter hoog en weegt vijf ton. De afdeling mechanica zorgde voor een spanningsanalyse. Om zeker te zijn dat de brug ook veilig gebruikt kan worden. ‘We hebben vier weken lang met hart en ziel aan de brug gewerkt. Die werd in de tuin voor de school gebouwd. Zelfs voor en na de lesuren en in het weekend werkten we verder aan de brug. Hopelijk is dit eindwerk voor ons de brug naar een toekomst als schrijnwerker’, geven Falco, Jonas, Milan en Cedric aan.

Met een mobiele kraan takelde het kraanbedrijf Sarens het houten gevaarte gisterochtend bij de school op een grote oplegger van het transportbedrijf Demets. Om de houten brug met begeleiding van een politie-escorte van Boom, elf kilometer verder, naar Bornem te brengen. Voor dit uitzonderlijke transport legde de politie het verkeer in de Antwerpsestraat in Boom een tijdje stil. Zo kon het transport er in tegengestelde richting rijden. Omdat de houten brug ook te hoog was om onder sommige bruggen over de A12 door te kunnen, moest de houten constructie voor het transport deels gedemonteerd worden. Aan Klein Mechelen in Bornem werd de brug, voor het huis van opdrachtgever Manu Siebens, op de juiste plek gehesen en door de leerling-bouwers weer volledig gemonteerd.