Met een jaarlijks gemiddelde van 52 verloren uren in de file doet Gent het in België nog relatief goed. In Brussel en Antwerpen staan automobilisten elk jaar maar liefst 72 en 71 uur in de file. Toch staan er in Gent meer files dan in aanzienlijk grotere steden zoals Amsterdam, Stuttgart of Lyon.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Inrix naar de gps-gegevens van 100 miljoen voertuigen in 31 landen. Inrix verzamelt verkeersinformatie voor overheden en bedrijven zoals TomTom en Microsoft.

Dieptepunt

Vooral de E17 en E40 zorgen in de Gentse regio voor files, zegt verkeersdeskundige Johan De Mol. ‘Dat zijn drukke, maar slechte ingerichte wegen. Neem het viaduct van Gentbrugge, een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet: er is geen voorsortering, waardoor vrachtwagens vaak op het laatste moment moeten veranderen van rijstrook. En dat allemaal tegen 120 kilometer per uur.'

Maar ook het centrum van Gent krijgt af te rekenen met zware files.

Dieptepunt is vrijdag tussen 16 en 17 uur, blijkt uit de gegevens van Inrix. ‘Gent heeft dan ook het drukste schoolcentrum van ons land', zegt De Mol. ‘Je ziet dat er tijdens de schoolvakanties aanzienlijk minder files zijn in de stad. Veel ouders brengen hun kinderen met de auto naar school. Daarnaast komen steeds meer studenten met de auto naar Gent.'

Tarieven verhogen

‘Gent moet echt proberen om die gewoontes te doorbreken. Waarom geen leerlingen vervoeren over het water? Waarom niet de tarieven van de parking onder het Sint-Pietersplein verhogen? Die trekt nu gewoon studenten met auto's aan.'

‘Ook de onderwijsinstellingen zelf, zowel lager als hoger, zijn nog te weinig bezig met de mobiliteit van hun leerlingen en werknemers. Zij moeten dringend hun eigen mobiliteitsplannen beginnen opstellen. Eén grote, eenvoudige oplossing is er natuurlijk niet, maar samen met het volgende stadsbestuur moeten ze de komende jaren de mobiliteit van Gent opnieuw op de sporen krijgen.'