Vandaag een vechtsportleraar, morgen op de rode loper in Cannes. Het is de grote droom van Alain Van Meerbeeck uit Zaventem. 'Ik was eigenlijk begonnen met de idee om een autobiografische film te maken voor een select publiek. Erg low budget en met een kleine ploeg. Ik geef les in de vechtsporten en een van mijn leerlingen is acteur Abbas Shirafkan. Doorheen de jaren had ik aan een scenario gewerkt. Toen dat klaar was, liet ik het inkijken door Abbas en zo is de bal aan het rollen gegaan. Abbas vond het erg goed en sprak zijn contacten aan.'

Topacteurs

Van Meerbeeck, die optreedt als producer, besloot zijn kans te wagen en zet alles in op het succes van de prent. 'We hebben ondertussen een echt team bij elkaar en kunnen rekenen op de medewerking van verschillende topacteurs: onder meer Manou Kersting (Matroesjka's), Guy Van Sande (Zone Stad, Spoed, ...) en Raouf Hadj Mohamed (Danni Lowinski) zullen een belangrijke rol spelen in de film.'

Via co-producer Abbas Shirafkan werd Steve De Roover als regisseur ingeschakeld. 'Dit script is erg sterk en de film kan inslaan als een bom. De film is een romantisch drama gebaseerd op waar gebeurde feiten. We gaan de multiculturele problemen in de hoofdstad niet uit de weg. Maar dit is zeker geen racistische film. We willen aantonen dat heel wat problemen ontstaan door de slechte communicatie, maar tegelijk willen we een boodschap van hoop overbrengen. De acteurs zullen ook allen hun eigen taal spreken; Nederlands, Frans en Arabisch. We willen de culturen correct schetsen en doen daarom beroep op de Marokkaanse scenarist Nore Maatala.'

De film zelf schetst de levensloop van Alain Van Meerbeeck, die zichzelf speelt. 'Ik verhuisde als jong gastje van een rijke wijk naar de achterbuurten van Sint-Joost-Ten-Node. Het duurde niet lang of ik ging het verkeerde pad op, maar de trainer van mijn vechtsportclub kreeg mij terug op het rechte pad en nu probeer ik op mijn beurt jongeren van de straat te houden door een eigen dojo op te richten.'

Het trio heeft alvast ambitie. 'We hebben een teaser gemaakt met de eerste beelden en trokken daarmee naar Cannes. We wilden weten wat de filmliefhebbers ervan vonden en kregen heel wat goede reacties. Hopelijk kunnen we onze film hier binnenkort ook laten zien. Ondertussen hebben we gesprekken met Kinepolis en het productiehuis Studio A om een serie te maken van de film. De film zou tegen 2013 klaar moeten zijn, maar voorlopig liggen de opnames stil. De nieuwe ontwikkelingen zorgen ervoor dat we extra budget nodig hebben. Daar zijn we nu naar op zoek. Hopelijk kunnen we in november opnieuw starten.'