1. Roep tijdig hulp in

Meestal voel je wel op voorhand dat je bepaalde taken of projecten niet op tijd zult gedaan krijgen. Er is niets mis mee om eens te polsen bij die ene collega, die al de hele dag voor zich uit zit te staren, of hij/zij jou misschien een beetje wil helpen. Loopt het echt de spuigaten uit, spreek je manager er dan over aan en vertel hem dat ondanks alles wat je intussen al gedaan hebt, er toch niet zult geraken.

2. Structureer je werk

Ben je niet met één opdracht per dag bezig, maar moet je dagelijks aan 100 verschillende zaken tegelijk denken? Dan is een takenlijstje voor jou een echte must. Breng er ook een mooie structuur in aan, door de belangrijkste taken bovenaan te zetten. De minder belangrijke opdrachten die onder op je lijstje staan, kunnen dan wellicht gewoon verschuiven naar de volgende dag.

3. Mailbox af en toe uit

Als je echt stikt in het werk is het niet aan te raden om continu die mailbox te laten openstaan. Hoe je het ook draait of keert, iedere keer je dat geluidje van ‘new e-mail’ hoort, word je afgeleid en heb je de neiging om meteen te checken waarover het gaat. Las daarom specifieke mailmomenten in, ’s ochtends een en eentje in de late namiddag, bijvoorbeeld. Zo krijg je tussendoor toch nog veel gedaan.

>

>

>

>